Detaljreguleringsplan for Skjenhaugane

Kommunen må ta bedre hensyn til Lauvåstjørna og det sårbare naturmangfoldet i og rundt tjernet

Dette sammendraget har blitt generert av ChatGPT og redigert manuelt.

Forum for natur og friluftsliv (FNF) Hordaland har sendt inn en uttalelse angående detaljreguleringsplanen for Skjenhaugane i Fyllingsdalen, Bergen kommune. Vi mener at kommunen ikke har tatt tilstrekkelig hensyn til Lauvåstjørna og det sårbare naturmangfoldet som lever i og rundt dette tjernet.

Lauvåstjørna er en mesotrof innsjø og hekkeområde for den truede arten sothøne, samt toppand som er en fåtallig hekkende fugl i Bergen. Vi argumenterer for at kantvegetasjonen rundt tjernet må bevares i større grad enn det planforslaget legger opp til. Vi påpeker at lokaliteten burde gis stor verdi som økologisk funksjonsområde, men at den kun er gitt lokal verdi i naturmangfoldrapporten. Dette anser vi som feil.

Vi kommenterer også at det virker som det er en nedvurdering av tjernet fordi det ikke er funnet like mange arter som i tilsvarende tjern andre steder i landet. Dette mener vi ikke er en riktig tilnærming på grunn av regionale forskjeller i plante- og dyreliv.

Når det gjelder etablering av gangvei rundt tjernet, understreker vi viktigheten av å unngå våtmarken på tjernets sørside. Det vil være et bedre alternativ å etablere en sti gjennom skogen lenger sør. Vi påpeker også viktigheten av å ta vare på vegetasjonen på tjernets vestside.

Vi henviser også til vannressursloven, som har som formål å sikre at det opprettholdes en naturlig kantvegetasjon langs vassdrag. Vi mener området må bevares slik det er i dag for å oppnå dette.