Kjøper aksjer i Hordfast AS

Nå skal vi kjempe mot monsterveien fra innsiden også! sier Gabriel Fliflet, leder i Naturvernforbundet Hordaland

– Vi forstår godt at Bjørnafjorden kommunene vil selge seg ut av et så lite fremtidsrettet prosjekt som Hordfast er, sier Gabriel Fliflet, leder i Naturvernforbundet Hordaland.

– Fra vår side er dette rett og slett ment som en støtteerklæring til kommunen, legger han til.

Eier 5 av aksjeneGabriel Fliflet, leder i Naturvernforbundet Hordaland

Naturvernforbundet Hordaland var den eneste som meldte sin interesse da nye Bjørnafjorden kommune ønsket å selge sin aksjeandel i Hordfast AS – lobbyorganinsasjonen for veiprosjektet Hordfast. Selskapet eies av NHO, åtte kommuner, næringsrådene i Bergen, Stord, Bømlo, Haugaland og Stavanger, og nå også Naturvernforbundet Hordaland, som eier 5 av aksjene i selskapet.

– Hordfast er et miljøskadelig monsterprosjekt som ikke bare betyr nedbygging av store, verneverdige og viktige naturverdier, men også en femdobling av biltrafikken! Vi håper å bidra til at også de andre aksjonærene forstår at prosjektet ikke bør realiseres. Vi ønsker nå også å jobbe i mot prosjektet fra innsiden, sier Fliflet.

Prosjektet må skrinlegges

-Selvfølgelig kommer vi til å anbefale at hele prosjektet skrinlegges ved første mulige anledning, sier Fliflet.

Han forventer at naturvernforbundet får informasjon på lik linje som de andre aksjonærene i selskapet, og ser frem til at Naturvernforbundet Hordaland kan jobbe mot monsterveiprosjektet – nå også fra innsiden.