Klage på områderegulering for Bildetangen

Den vedtatte planen for områderegulering oppfyller ikke krav om konsekvensutredning

Dette sammendraget har blitt generert av ChatGPT og redigert manuelt.

Forum for natur og friluftsliv (FNF) Hordaland har sendt inn en klage på en vedtatt områdereguleringsplan, med klagefrist satt til 26. mars 2024. Klagen begrunnes med påståtte brudd på forskrift om konsekvensutredninger (kuf) og naturmangfoldloven (nml).

Den aktuelle områdereguleringen ikke er konsekvensutredet som den burde vært, og den vedtatte planen oppfyller ikke kravene i kuf. Vi argumenterer også for manglende utredning av konsekvenser for miljø og samfunn, spesielt med tanke på planens store omfang og inngrep i naturen. Videre påpekes det manglende fokus på klimagassutslipp og andre viktige temaer som vannmiljø, landskap, friluftsliv og barns oppvekstvilkår.

Når det gjelder naturmangfoldloven, påpeker vi mangler i vurderingene av truede naturtyper og myrene i planområdet generelt. Klagen argumenterer for at planvedtaket ikke oppfyller kravene til utredninger som stilles i både forskrift om konsekvensutredninger og naturmangfoldloven.