Kommuneplanens arealdel, Bømlo kommune

Det er ikke tatt hensyn til naturverdiene i planvasken, og det mangler omtale av flere temaer man forvente av en KPA.

Bømlo kommune har lagt fram kommuneplanens arealdel (KPA) på høring. Vi berømmer kommunen for en grundig og oversiktlig planbeskrivelse, og for å ha innført en variant av et arealregnskap.

Bømlo har en lang kystlinje, så det er naturlig at det er stort fokus på arealbruk i strandsonen. Det er allikevel flere flere temaer i de nasjonale forventningene til regional og kommunal planlegging som burde få mer og grundigere vurdering.

Det er laget en ryddig oversikt over hvilke eldre reguleringsplaner som er foreslått opphevet i forbindelse med kommuneplanen, men ingen er foreslått opphevet med hensyn til naturverdier. En planvask bør gjennomføres med tanke på at det i dag er nye krav til utredning av naturverdier, og at det finnes opppdatert kunnskap om hvilke naturtyper og arter som bør tas vare på.

Planen bør også omtale dispensasjoner, bevaring av kantvegetasjon langs vassdrag, sette av viktige natur- og friluftsområder som henssynssoner, og grøntområder i nærheten av skoler og barnehager, samt en plan for deponering av masser.

FNF Hordaland logo

Forum for natur og friluftsliv

FNF Hordaland har skrevet denne uttalelsen, som vi stiller oss bak.

FNF Hordaland er et samarbeidsnettverk mellom natur- og friluftslivsorganisasjoner i Hordaland. Formålet er å styrke arbeidet med å ta vare på natur- og friluftslivsinteresser i Hordaland.

Oversikt over aktuelle saker som påvirker natur og miljø finner du i Høringsradaren.