Kort tur til stor natur

På vårens siste Naturlig onsdag 1. juni møtte 40 turglade mennesker opp på Litteraturhuset i Bergen for å få tips til hvordan de kan bruke naturen i nærområdet som kilde til gode sommeropplevelser.

Tilgjengelige naturperler
Kveldens første innleder var Rita Mathisen, turleder for Bergen og Hordaland Turlag, også kjent som «Byfjelltrimmens mor». Hun åpner kvelden med å minne oss om at man trenger ikke å reise langt for å kunne ha gode opplevelser ute i naturen. Naturen er mye mer tilgjengelig enn det man kanskje tror, og ligger bare en kort bil-, buss-, sykkel-, eller gåtur unna.  Noe man ofte ikke tenker over er at disse områdene er tilgjengelige hele året, hele uken, og man trenger ikke å ta turen bare i helga eller om sommeren. Hvorfor ikke ta middagen ute og ta med seg andre i samme slengen? Det å ha med seg flere på tur bidrar til den gode følelsen, og det er ikke minst mer forpliktende å avtale å møte andre for å komme seg ut. Betal med kort i døra, eller søk opp Naturlig onsdag i Vipps. Det koster 50 kr (51 kr med Vipps), og er gratis for medlemmer. Du kan melde deg inn i døra, eller her.

«Byfjellstrimmens mor», Rita Mathisen i Bergen og Hordaland turlag på Naturlig onsdag. Foto: Borgar Emanuelsen Bohlin.

«Alt smaker mye bedre over tregrensen»
Mathisen fortsetter så med å presentere for forsamlingen et utvalg av tilgjengelige naturperler. Under hele foredraget vises fantastiske bilder fra de forskjellige områdene.  (De tre neste turene kan finnes på nettsiden www.UT.no, der det står blant annet generell info om løypen, kart og ankomstinformasjon.)

GULLBOTN – KRÅNIPA – HOLMEVANN – RAUDNIPA – HANANIPA – SKULSTAD – GULLBOTN
(eller 3-nipeturen) Gradering: Middels.

Dette er en idyllisk tur, som ikke mange kjenner til. Det finnes flere løypemuligheter, og om man velger å ta bare deler av turen, eller hele, kan den vare fra 1 til 8 timer. Holmevatnet er også kjent for å være et godt fiskevann. Terrenget er godt å gå i, selv om stiene er noe gjengrodde.
Informasjon om turen finner du på: http://www.ut.no/tur/2.17377/

ULSKEBJØRNEN – ULSKEBJØRNSTEMMA – SÆTERVANNET
Gradering: Krevende

Denne turen begynner på Stallane gård, en idyllisk gård på en fjellhylle over Jordalen i Eidsvåg. Med blant annet kiosk, en sjarmerende utedo, gøyale tretroll og lekestativ til barna, er det den perfekte rasteplassen opp mot Ulskebjørnen. Gården vant kulturvernprisen i 2006, og er et turmål i seg selv. Turen går rett opp fra Stallane til Ulskebjørnen som ligger omtrent 200 m over gården, er rundt 6 km lag, og man kan regne med 4 timer med pause for hele turen.
Informasjon om turen finner du på: https://www.bergenoghordalandturlag.no/aktiviteter/828813/

HJORTLAND – HÅLIHOVDEN – NEDSTE ÅREINA – ØVSTE ÅREINA
Gradering: Enkel

Denne turen går gjennom en eventyrlig furuskog, med forvridde og mystiske furutrær. Dette er en tur som alle kan gå. Den er rundt 5 km lang og man kan regne med 2 timer for turen. Turen passer spesielt for barn, da det er lite stigning (en litt bratt bakke i begynnelsen, men etter det flater det ut) og fordi disse furuene er perfekte for klatring. Trærne er også supre fotograferingsobjekter. Og hvorfor ikke ta en tur med lommelykt i mørket? Trærne forandrer karakter, og turen blir ekstra spennende.
Informasjon om turen finner du på: http://www.ut.no/tur/2.9558/

Hva må vi tenke på når vi er ute på tur?
Etter disse inspirerende tipsene, presenterte Jan Robert Brandsdal seg for forsamlingen. Han er byfjellsforvalter ved Grønn Etat, og begynte presentasjonen sin med å forklare at det er viktig å ta vare på den store naturen i Bergen, men det er like viktig å bevare tilkomstområdene, slik at tilgjengeligheten ikke forsvinner. Kommunen er i ferd med å forbedre disse områdene ved å fornye skilting og informasjonstavlene på byfjellene.

Byfjellsforvalter i Grønn etat, Jan Robert Brandsdal, på Naturlig onsdag. Foto: Borgar Emanuelsen Bohlin.

Brandsdal har også noen tips til hvor man kan ta turen. Han nevner Kanadaskogen, der man kan ta en vanlig tur, eller fjellturer i Smalisdalen (lett rød gradering), og Trolldalen (lett rød gradering). Men naturen i Bergensområdet er tilgjengelig hele året, og da kan man nevne at Ulriken er et flott sted å ta skituren om vinteren.

Kanadaskogen, Isdalen, Trolldalen, Vidden. Fantastiske naturopplevelser i Bergensområdet.

Rettigheter og plikter når vi ferdes i naturen
Og så for en påminnelse om hvordan man skal oppføre seg ute på tur. Allemannsretten gir oss fri ferdsel i naturen. Det er for eksempel lov å overnatte i telt i inntil to døgn på utmarka uten å gi beskjed til grunneier.

Samtidig er det viktig å huske på at vi ikke bare har rettigheter, men også plikter. Kort sagt må man tenke på en rekke ting når man ferdes i et friluftsområde. Vi må for eksempel:

Ta vare på naturen.
Ha respekt overfor innmarkseiere.
Ta med oss søppel.
Vise hensyn og ikke skape ulemper for andre.

Spesielle hensyn man må ta i byfjellene er båndtvang og restriksjoner i områder med drikkevannsinteresser.

Landlige naturopplevelser på økologisk gård – WWOOF
Har du heller lyst på en mer omfattende opplevelse i sommer? Da kan du prøve deg som «WWOOFer», sier Katinka Kilian. Dette innebærer å jobbe på økologiske gårder mot kost, losji og opplæring. Nå driver Kilian selv Undeland gard i Ulvik sammen med mannen og tar i mot andre «WWOOFere».

Tidligere WWOOFer, som nå driver Undeland gard i Ulvik, Katinka Kilian, på Naturlig onsdag. Foto: Borgar Emanuelsen Bohlin.

WWOOF står for World Wide Opportunities of Organic Farms, og er en organisasjon som gir frivillige som vil lære om økologisk landbruk muligheten til å komme i kontakt med økologiske gårder over hele verden. Som WWOOFer jobber man på en slik gård for kost og losji. Man får også god opplæring om hvordan man skal gjøre de forskjellige arbeidsoppgavene for å kunne hjelpe til.
Du kan finne alle WWOOF-gårder på deres nettside, og det er flere slike gårder i Hordaland.

Et slikt opphold handler mye om mat og felleskap, og gårdene har ofte egne krav på hvor lenge man binder seg som WWOOFer. «Finnes det en forpliktelsesperiode?» kommer det fra publikum. Kilian svarer med at de fleste gårdene gjerne vil ha et opphold som varer minst 2 til 4 uker. På Undeland gård vil de helst ha en minste-periode på 4 uker, siden de føler at ved et kortere opphold, reiser de frivillige så snart Kilian og familien har begynt å bli kjent med dem – noe som er veldig trist.
På Undeland gård er det mange fine turområder og det drives også bærekraftig turisme. De har to rom til utleie for turister som vil nyte den idylliske naturen, den fantastiske maten og det gode selskapet uten å måtte jobbe.

Kveldens referent, Ida Margrethe Uggerud i Naturmangfoldsgruppen. Foto: Borgar Emanuelsen Bohlin.

Ble du inspirert? Ta turen ut i nærnaturen denne sommeren, eller sjekk ut utvalget av WWOOF-gårder nær deg! Fikk du ikke med deg Naturlig onsdag? Du kan se hele dette møtet, og alle møter i møteserien i f.o.m. 2016 på vår YouTube-kanal. Følg Naturvernforbundet Hordaland der og på Facebook for å få oppdateringer.

Referent,
Ida Margrethe Uggerud
Naturmangfoldsgruppen

Naturlig onsdag er et møtested med en egen atmosfære, hvor du kan få faglig påfyll og bli kjent med andre miljøengasjerte. Gjør som disse, ta turen, og bli mer engasjert! Vil du bli med som frivillig? Du kan hjelpe til i planleggingen (finne spennende tema og innledere, sette opp programmet), eller i gjennomføring (foto, registrering, referat, utplassering av snacks). Send oss en mail eller finn og fyll ut skjema for «din» faggruppe her!

To av våre flotte frivillige, Mathea og Elise, i registreringen på Naturlig onsdag. Foto: Borgar Emanuelsen Bohlin.

Øyvind (t.h.) er frivillig, og gjør en fantastisk innsats for å få streamet møtene våre på YouTube. Her med daglig leder Nils Tore Skogland. Foto: Borgar Emanuelsen Bohlin.

Naturlig onsdag er en sosial og faglig møteplass som arrangeres av Naturvernforbundet Hordaland første onsdag hver måned kl 19:00 i Boksalongen på Litteraturhuset i Bergen. Arrangementet er gratis for medlemmer av Naturvernforbundet og Natur og ungdom. Andre kan velge om de vil bli medlemmer i døra eller betale 50 kr. Betal med kort i døra eller søk opp Naturlig onsdag i Vipps (51 kr).

Vil du finne ut mer om det som skjer?