Kvanndalselva går fri!

Det blir ikke vannkraftutbygging i Kvanndalselva. Kartleggingsrapport avdekket 15 rødlistede arter langs hele elveløpet.

– Dette er en fantastisk nyhet. Jeg hadde ikke helt turt å tro på det etter å ha opplevd det motsatte flere ganger i utbyggingssaker, sier fylkessekretær Synnøve Kvamme i Naturvernforbundet Hordaland.

Synnøve Kvamme tror funnene av rødlistearter langs elven og i dalføret har medvirket sterkt til avgjørelsen i Olje- og energidepartementet om å avvise klagen fra Hardanger Energi AS.

På oppdrag fra Forum for Natur og Friluftsliv Hordaland, hvor Naturvernforbundet Hordaland og en flere organisasjoner er med, påviste nemlig Biofokus 15 rødlistearter da de undersøkte dalen og elven. Det dreier seg om karplanter, moser og lav, som blant annet huldregras og kystsaltlav.

Dette er i stor kontrast til Norconsult som ikke fant en eneste rødlistet art da de kartla naturverdiene i og langs elven på vegne av kraftutbyggeren Hardanger Energi AS.

Det er ikke første gang rødlistearter blir underrapportert i forbindelse med kraftutbyggingssaker. Det samme skjedde i Øystesevassdraget, som senere ble vernet. Naturvernforbundet Hordaland er derfor sterkt kritisk til forvaltningspraksisen i denne typer saker, og ønsker seg en endring i måten naturverdier blir kartlagt på.

– Vi må ta vare på naturmangfoldet, også når vi ikke har inngående kunnskap om enhver arts funksjon i økosystemet. Vi må se de store linjene. Den inngrepsfrie naturen skrumper inn bit for bit. Arter forsvinner i et høyt tempo, sier Kvamme.

– Vi kan ikke som samfunn tillate at mangelfull naturkartlegging og -kunnskap betyr grønt lys for nedbygging av naturen, legger hun til.