La cruisemonstrene seile forbi
Dokken skal utvikles til byområde, men hvor skal cruiseskipene gå i havn? Utvide Skolten, eller ødelegge natur på Askøy? Vi har et tredje alternativ.
Tekst: William Helland-Hansen, leder klima- og transportgruppen, Naturvernforbundet Hordaland
Det pågår heftige debatter om utviklingen av Dokken og hvilke konsekvenser dette har for cruisetrafikken. Dokken skal bli en ny bydel og containere og cruiseskip skal vekk. Og flyttingen skal starte alt i 2027. Til erstatning for cruisekaien i Jekteviken er det planlagt forlengelse av kaiene på Skolten.
I dag har ikke Skolten og Bontelabo kailengder til å betjene planlagt tapt areal for offshore og cruise som i dag benytter Jekteviken. På grunn av lengden kan heller ikke cruisegigantene i 300 meters klassen benytte landstrømmen på Bontelabo. Følgelig vil kapasiteten for cruiseanløp reduseres uten kaiforlengelse.
Mange skjær i sjøen
Men tiden er kort til 2027, så kort at kapasitetsutvidelsen ikke kan realiseres innenfor denne tidsplanen. I tillegg kommer skjær i sjøen som kulturminner, trafikkforhold, utfylling og det marine miljøet, saker som utløser grundige og tidkrevende vurderinger. Hensynet til vårt enestående historiske bymiljø må også veie tungt, her kan Riksantikvaren sette foten ned.
Ønsker vi virkelig at hele innseilingen til Vågen skal bli skjult bak Costa Diadema, Celebrity Apex eller Anthem of the Seas?
Kildn, en dårlig løsning
Sterke krefter som ønsker utbyggingen av cruisehavnen Kildn i naturområdet Eidsvika på Askøy har naturlig nok sett mulighetene og byr seg nå frem som et realistisk alternativ, selv om tidshorisonten også her blir for knapp. Dette er også en dårlig løsning: Eidsvika er et verdifullt og mye brukt naturområde som er regulert for landbruk, natur og fritid og må ikke ofres for cruiseskipene.
«Oppsynsmannen» som nylig ble vist på NRK minnet oss om hvordan norsk natur nedbygges, bit for bit. Skal cruisehavnen flyttes ut av Bergen må allerede ødelagt natur tas i bruk. I så fall bør havner som Kleppestø, Horsøy, Hanøytangen og Ågotnes utredes.
Uansett løsning vil det ikke være nok kaiareal på plass innen 2027. Skal byutviklingen av Dokken gå videre, må derfor cruisenæringen innstille seg på noen magre år. Naturvernforbundet foreslår en rimelig og permanent slankekur: La monsterskipene seile forbi.
Mål om utslippsfri havn
Bystyret vedtok et maksantall på tre skip og 8 000 dagspassasjerer i 2018, dette ble endret til fire skip i 2022, gitt at det fjerde skipet kan benytte landstrøm. Og enda viktigere, det samme styret har to ganger vedtatt at Bergen skal bli utslippsfri havn allerede om to år, både ved kai og ved inn- og utseiling.
Vedtakene harmonerer godt med en nedskalering av cruisetrafikken til den kapasiteten som i dag er på Skolten og Bontelabo. Her er det til sammen 800 meter kai og plass til tre cruiseskip samtidig, og Europas største landstrømanlegg kan forsyne skipene med kraft. Bystyrevedtaket om utslippsfrie skip ved kaikanten, slik Bergen Havn allerede legger opp til i bestillinger fra og med 2026, kan settes ut i livet.
Det er heller ingen ulykke for Bergen at trafikken reduseres til et nivå som begrenser overturisme, slitasje på verdensarven og fysisk og visuell forurensing.