Kommunedelplan for naturmangfold Austrheim

Austrheims kommuneplan for naturmangfold mangler viktige elementer

Dette sammendraget har blitt generert av ChatGPT og redigert manuelt.

Forum for natur og friluftsliv (FNF) Hordaland har sendt en kort uttalelse til Austrheim kommune angående deres utkast til kommunedelplan for naturmangfold. Vi mener at planutkastet mangler en konkret handlingsdel, som er essensiell for å kunne betegnes som en komplett plan for naturmangfold. Selv om kunnskapsgrunnlaget fra Rådgivende biologer er solid, er det viktig å merke seg at det er kommunen selv som skal utarbeide slike planer, ikke eksterne konsulenter. Vi understreker betydningen av et solid kunnskapsgrunnlag, men mener at det er kommunen som bør være ansvarlig for å lage selve planen, spesielt handlingsdelen.

Vi ønsker også å tilføre viktig artsinformasjon som ser ut til å mangle i rapporten fra Rådgivende biologer. Biofokus’ kartlegging i Øksesmarka avdekket funn av flere rødlistede arter og sjeldne arter som bør inkluderes i planen for å sikre en helhetlig forvaltning av områdets biologiske mangfold.

Vi støtter Naturvernforbundet i Nordhordlands innspill til planutkastet og ønsker Austrheim kommune lykke til med det videre arbeidet med å utarbeide en kommunedelplan for naturmangfold. Vi setter pris på kommunens prioritering av dette viktige arbeidet, og vi håper at planen vil bidra til å ta best mulig vare på arter og naturtyper i kommunen for kommende generasjoner.