Planprogram for E39 Bokn–Bømlafjorden

Utbedring av dagens veitrasé vil ha betydelige fordeler når det gjelder miljø, konfliktpotensial, kostnader og folkehhelse

Dette sammendraget har blitt generert av ChatGPT og redigert manuelt.

Forum for natur og friluftsliv i Rogaland og Hordaland (FNF) kommenterer forslaget til planprogram for kommunedelplan E39 Bokn-Bømlafjorden. Vi foreslår at minst ett 0+-alternativ, som innebærer å utbedre dagens veitrasé, må utredes grundig i tillegg til andre alternativer. Dette alternativet vil ha betydelige fordeler når det gjelder miljø, konfliktpotensial, kostnader og folkehelse. Vi peker på feil ved å utelate et slikt alternativ og viser til tidligere erfaringer som støtter dette synet.

Videre etterlyser vi bedre medvirkning i planprosessen, spesielt for berørte organisasjoner og unge. Vi ønsker at trasévalgene blir presentert i et nettbasert kart og at ungdomsrådene blir involvert aktivt. De påpeker også behovet for mer konkrete og etterprøvbare mål knyttet til kollektivtransport, klima og miljø i planprogrammet.

Vi kritiserer også manglende hensyn til nasjonale føringer og miljømålsettinger i planleggingen av veiprosjektet. Vi mener at trafikkvekstprognosene er urealistiske og går på tvers av politiske mål om å redusere transportbehovet og utslippene. Samlet sett mener vi at prosjektet ikke harmonerer med Norges forpliktelser i Parisavtalen og Montrealavtalen, samt målsetningene for lavutslippssamfunn som er nedfelt i NOU 2023:25 Omstilling til lavutslipp.

FNF etterlyser en mer omfattende tilnærming til gjenbruk av eksisterende veistrekninger med tanke på å oppfylle Norges internasjonale forpliktelser om naturrestaurering. Vi forventer at Statens vegvesen utreder mulighetene for sanering og naturrestaurering av gamle veistrekninger i forbindelse med etableringen av ny trase.

Vi er bekymret for tap av nærfriluftsområder, strandsoner, og turområder som følge av nærområder, samt negative konsekvenser for vassdrag, naturmangfold og vilt. Derfor etterlyser vi en grundig vurdering av dette i konsekvensutredningen.

Vi konkluderer med at forslaget om fire felts motorvei på strekningen Bokn-Bømlafjorden strider mot sentrale internasjonale forpliktelser om naturbevaring og klimareduksjon. Vi anmoder om en grundigere vurdering av planprogrammet og fremleggelse av alternativer som tar bedre hensyn til natur, klima og trafikksikkerhet, inkludert prinsippet om 0+ for trafikksikkerhetsoppgradering av E39.