Reguleringsplan for Fossesjøen, Alver kommune

Det bør gjennomføres profesjonell kartlegging av naturverdiene i planområdet

Dette sammendraget har blitt generert av ChatGPT og redigert manuelt.

Forum for natur og friluftsliv (FNF) Hordaland har fått varsel om mulig gjenopptakelse av vår klage på reguleringsplanen for Fossesjøen i Alver kommune. Vi fikk ikke medhold i vår klage ved forrige behandling av saken, men siden den gang har det kommet nye opplysninger og relevante uttalelser fra Sivilombudet.

Blant de nye opplysningene er registrering av rødlistede arter som ask, grønnfink og muligens villeple, samt spor etter det som antas å være hønsehauk. Videre er det observert flere gamle trær innenfor planområdet. Vi mener at disse observasjonene understreker viktigheten av grundig kartlegging av området i tråd med naturmangfoldloven.

Sivilombudets uttalelser har også stor relevans for saken. De har påpekt mangler i begrunnelsen for vedtaket om reguleringsplanen. Det har også blitt dokumentert nye naturverdier som ikke ble vurdert i planprosessen. Vi mener at dette gir grunnlag for å se på saken på nytt.

Vi foreslår at reguleringsplanen oppheves av Statsforvalteren, og at det gjennomføres grundig kartlegging av naturverdiene i området. Det bør også vurderes om det skal kreves konsekvensutredning. Funnet av det som trolig er hønsehauk vil muligens også ha konsekvenser for planen.

Til slutt oppfordrer vi til å utsette iverksettelse av reguleringsplanen for å sikre bevaring av naturverdiene mens saken blir behandlet. Vi viser til lignende tiltak i andre klagesaker.