Merknad til klage på reguleringsplan for Kokstaddalen

Kommunens vurderinger virker som ubegrunnede påstander som ikke svarer til klagepunktene vi har lagt frem

Dette sammendraget har blitt generert av ChatGPT og redigert manuelt.

Forum for natur og friluftsliv (FNF) Hordaland har fremsatt merknader til Bergen kommunes oversendelsesbrev av klagen til Statsforvalteren i Vestland. Generelt sett mener vi at kommunen ikke har tilstrekkelig svart ut de temaene som klagen omhandler, verken i forhold til naturmangfoldloven (nml) eller forskriften om konsekvensutredninger (kuf).

Vi påpeker at kommunens vurderinger virker som ubegrunnede påstander som ikke svarer til klagepunkten. Vi argumenterer for at kommunen ikke nødvendigvis forstår eller anvender regelverket riktig. Videre kritiserer vi kommunens referanse til områdereguleringen som grunnlag for vurderingene, og etterlyser bedre dokumentasjon for behovet for areal til arealkrevende næring i Bergen.

Vi påpeker at verdisettingen av naturen i området ikke bare handler om faglige uenigheter, men om manglende følging av retningslinjer og metodikk. Vi fremhever betydningen av å vurdere alle rødlistede arter og naturtyper korrekt og understreker viktigheten av grundige vurderinger av naturverdiene i området.

Vi nevner også at Miljødirektoratet har foreslått et forbud mot nedbygging av myr, og vi mener at kunnskapsgrunnlaget som ligger til grunn for detaljreguleringen må oppfylle kravene i forskriften om konsekvensutredninger.

Samlet sett argumenterer vi for at kommunens svar på klagen ikke er tilstrekkelig og at det er behov for en grundigere og mer korrekt vurdering av naturverdiene og konsekvensene av planene i henhold til gjeldende lover og forskrifter.