Skal gjøre Bergen oljefri

I dag klokken 12.00 åpnet nettstedet oljefri.no. Dermed har Bergen, som første by i landet, fått et enkelt og effektivt verktøy til hjelp for dem som vil bytte ut oljefyren, og minst kutte sine klimagassutslipp tilsvarende de årlige utslippene fra en privatbil.

Bergens 9000 oljefyrer står for 14 prosent av byens totale klimagassutslipp, til tross for at det finnes fullgode alternativer. På oljefri.no vil store og små byggeiere kunne finne det miljøvennlige oppvarmingsalternativet som passer best for deres bygg, og samtidig komme i kontakt med seriøse bedrifter som kan gjøre jobben for dem.

– Nå blir det mye lettere for mange tusen bergensere å gjøre en klimainnsats som monner. Oljefri.no skal være et nyttig og enkelt verktøy i arbeidet med å bli mer miljøvennlig. Med dagens høye oljepriser kan det dessuten være store penger å spare, sier daglig leder i Naturvernforbundet Hordaland, Nils Tore Skogland.

Oljefri.no ble offisielt åpnet av samarbeidspartnerne klimabyråd Lisbeth Iversen, konserndirektør Birger C. Schønberg i BKK og Nils Tore Skogland i TrygVestas lokaler i Fyllingsdalen. Samtidig startet TrygVesta sitt nye varmeanlegg som reduserer oljeforbruket, klimagassutslippene og kostnadene dramatisk.

– Større næringsbygg har store klimagassutslipp som kan reduseres. Derfor er vi glade for at TrygVesta har gjort tiltak som reduserer klimagassutslippene med 500 tonn og energibehovet med 70 prosent årlig. At investeringen er nedbetalt på noen år er ekstra positivt, avslutter Skogland.

På oljefri.no kan huseiere også bestille en energisjekk av boligen, som forteller hvilke energisparetiltak som er de mest effektive. Folk får også informasjon om hvordan de enkelt og trygt kan bli kvitt den gamle oljetanken. ENOVA gir mellom 4.000 og 10.000 kroner i støtte til investering i miljøvennlig oppvarming.

For mer informasjon, kontakt daglig leder Nils Tore Skogland i Naturvernforbundet, telefon 990 10 607 eller prosjektleder Silje Østerbø på 55 30 06 60.