Stopp nedbyggingen av natur rundt Røldalstjørn

I en fremlagt detaljreguleringsplan går rådmann i Ullensvang kommune inn for å tillate en storstilt hytteutbygging ved Røldalstjørn i Øvre Seljestad.

Planen legger opp til omfattende vegutbygging, store og dominerende hytter med uthus og sterk fortetting, og planen er ikke i tråd med overordnet kommunedelplan for Øvre Seljestad.Det blir dermed lagt opp til en helt annen utbygging og bruk av natur enn det som var forutsetningen da kommunedelplanen sin arealdel for Odda kommune og kommunedelplanen for Øvre Seljestad ble lagt frem for snart 20 år siden.

Etter vårt syn går detaljreguleringsplanen langt ut over de føringene som fins i både kommunedelplan og reguleringsplan ved at planområdet er utvidet. I saksutredningen skriver rådmannen at det blir store naturinngrep, og at det etter utbyggingen vil være lite natur igjen. Likevel anbefaler han kommunestyret å godkjenne planen. Det står i sterk kontrast til kommunens ansvar som naturforvalter og planstyresmakt etter blant annet plan- og bygningsloven og naturmangfoldsloven.

Det står og i sterk kontrast til både statlige styresmakter og FN sitt naturpanel sine anbefalinger om å legge vekt på naturmangfold. Vi vil spesielt peke på at det er viktig å ta vare på myr- og våtmarksområder, da disse er viktige for karbonlagring. Det aktuelle området består av om lag 25 % myr, og nedbygging av myr er svært lite problematisert, både av utbygger og av rådmannen.

Når kommunestyret får lagt frem en detaljreguleringsplan som er så i strid med overordnete planer mener vi det eneste rette er å avvise planen, og vi vil oppfordre kommunen til å gjøre en grundig vurdering av naturverdier og friluftsinteresser på den ene side og utbyggingsinteresser på den andre siden, i en ny kommuneplan for hele Seljestad og omkringliggende områder.