Tips til miljøvennlig jul

Føler du på julegavestresset i disse adventstider? Vi gir deg noen tips til gaver og innpakning og valg av juletre og julemat. Ha en god, avslappet jul!

Hva med en gavefri jul?

Nesten halvparten av nordmenn ønsker å droppe julegavene helt! Hvorfor ikke snakke med familie og venner om de vil bli med på gavefri jul? Finn heller på noe gøy sammen. Man kan også avtale at bare barna får gaver mens de voksne kjører gavefri jul, eller at man spleiser på en felles gave fra alle.

Som et alternativ, hva med å redusere omfanget av gavene ved at ikke alle må kjøpe til alle? Det kan løses gjennom gavelek, der alle kjøper en gave, og så avgjør leken hvem som får hvilken gave (på nettet finner du mange tips til gavelek-regler). Ellers kan man avtale hemmelig nisse-ordning, hvor alle i familien/vennegjengen trekker én person man skal gi gave til, og så skal mottakeren gjette hvem gaven er fra på julaften.

Grønne gavetips

Det vanskeligste med julegaver er som regel å finne på hva man skal gi. Tid tar det også. Her har vi samlet sammen noen grønne gavetips. Kanskje du kan erstatte tiden du ville brukt på å vri hodet på kjøpesenteret med mer tid til hverandre?

Gi tid og opplevelser!

Å være sammen med familie og venner er det viktigste for de fleste. Hvorfor ikke gi tid og opplevelser i julegave? Det kan være alt fra personlige gavekort på hjemmelaget middag, barnepass, massasje og så videre, eller billetter til kino, teater, museum, konserter, fotballkamp, badeland, turer, reiser (uten fly, da – hva med interrailbilletter?), hotell/hytteovernattinger, festivalpass og så videre. Mulighetene er endeløse!

Gi hjemmelaget!

Hvem elsker vel ikke en gave noen har laget selv? Man kan strikke, hekle, bake, tegne og lage flotte presanger hvis man har tid og lyst. Eller hva med et album, fotokalender eller et personlig brev eller julekort? De personlige gavene er jo de beste.

Gi en reparasjon!

Har noen du er glad i en klokke, et plagg eller et par sko som de elsker, men som har en skade de aldri får somlet seg til å fikse? Kanskje kjenner du noen som stadig knuser mobilskjermer? Gi dem reparasjonsgavekortet som kan brukes hos en rekke reparatører i Bergen! Les mer på www.reparasjonsgavekortet.no.

Gi videre!

I bruktbutikker, på www.finn.no, www.tise.co og lignende, og ikke minst i sitt eget hjem, kan man finne unike julegaver. Mange vegrer seg for å gi brukte presanger, men veldig mange synes at det er helt topp å få de! 44 prosent er positive til å få en brukt julegave i år (undersøkelse av Opinion for finn.no). Senk terskelen ved å snakke med familie og venner om dette før jul. Ved å avtale å gi videre og/eller gi brukt i forkant, slipper man å grue seg for å framstå som en gjerrigknark. Et eksempel på en fin gave å gå videre, er en god bok du har lest selv som du tror noen andre vil ha glede av. Skriv gjerne en personlig hilsen på den blanke førstesiden!

Gi til de som trenger det mest

I Norge er det veldig mange som har alt vi renger og vel så det. Mange er ikke så heldige, verken i Norge eller resten av verden. Hva med å gi julegavene til de i stedet? Flere organisasjoner har ordninger for dette.

Gi medlemskap

For eksempel i Naturvernforbundet, som jobber for et miljøvennlig samfunn gjennom et stort mangfold av saker og prosjekter.

Bruk ønskelister

Unngå å kjøpe gaver som ender opp i en skuff – lag ønskeliste når du skal ønske deg noe, og be om lister fra de du skal gi gave til også!

Innpakning

Nordmenn bruker 60 millioner mener med gavepapir i jula! Hvordan kan vi redusere dette? Jo: bruk avispapir eller andre papirer, esker eller tekstiler du har liggende til å pakke inn gaver. Det ser faktisk veldig kult ut! Ta også vare på fint innpakningspapir du får og bruk det igjen senere.

Du grønne, glitrende tre

Plasttrær har blitt veldig populært hos mange, men lages av olje og er ikke noe bra miljøalternativ. Det er jo veldig gøy å kunne hente sitt eget juletre, hvis du kjenner en grunneier og får tillatelse. Får du lov å hugge ditt eget tre, kan du gjerne se etter edelgran – det er nemlig en skadelig fremmedart i norsk natur. Da er det veldig fint å få de bort fra naturen og bruke dem som juletrær! Ellers anbefaler vi å kjøpe kortreiste juletrær.

Julemat

Kjøp mindre kvantum av mat med kort holdbarhet som kjøtt- og fiskepålegg. Frys ned middagsrester – det gjør ikke noe at det har stått et par dager i kjøleskapet! Hva med å prøve noen vegetarretter i jula? Det kan være et kjærkomment avbrekk innimellom tunge julemiddager. Det finnes uendelig mange gode oppskrifter på nettet!

Illustrasjoner av Adele Jaunn