UNESCO-fjordene

Sviket om nullutslipp.

cruisebåt i unesco-fjordFoto: Tom Skauge
Foto: Tom Skauge

I slutten av august meldte regjeringen at planen om nullutslipp i norske UNESCO-fjorder blir lagt til side. Stortinget vedtok en slik stengning alt i 2018. Rederi- og turistnæring skulle få hele seks år på seg til å forberede og tilpasse seg nullutslipp for cruiseskip i verdenshavsfjordene.
Etter mange års nøling bestemte regjeringen at kravet om nullutslipp for de større skipene utsettes til 2032. Bare skip under 10.000 tonn får krav om nullutslipp i verdensarvfjordene fra 2026: Større får vente til 2032. Havila Kystruten kaller vedtaket en skandale. Rederiet har tilpasset sine fire nye hurtigruteskip med store batteripakker som kan seile utslippsfritt i fire timer.

Utsettelsen er sannsynligvis i realiteten et vedtak om at nullutslipp aldri blir innført. Beslutningen tjener eierne av de store cruiseskipene, men ikke de mindre som har satset på å innfri kravet innen 2026. I mange reisemål langs kysten er store cruiseskip et stort problem. De ruver og tar utsikt. Mange mindre steder klarer ikke å absorbere 5-6.000 turister på en gang.

Fergene som krysser fjordene våre, har allerede kommet langt med å legge om til nullutslipp. Elektriske ferger er blitt et vanlig syn. Det finnes allerede mindre elektriske turistbåter som blant annet brukes i Nærøyfjorden.
Nok en gang har et politisk flertall i Stortinget bøyet unna i klima- og naturspørsmål når pengesterke lobbyister aksjonerer. Cruiserederiene har hatt seks år på å omstille sin drift. De må ikke bli belønnet for å ignorere klimautfordringene.