Plukk litt ofte

Under pandemien ble de største dugnadene utsatt, men du kan allikevel rydde naturen for plast.

Plastsøppel

Koronaviruset har endret på så mye. Ryddeaksjonene vi planla ble utsatt på ubestemt tid – men nå har vi akkurat fått beskjed om at det nå er mulig å organisere ryddeaksjoner med inntil 50 personer – så lenge det er en ansvarlig arrangør som har oversikt og ansvar for smittevernsregler.  Strandryddeuka er utsatt til høsten. Utsatt, men ikke avlyst.

Beskjedene som gis fra myndighetene påvirker så klart arbeidet vårt, og vi forsøker å tilpasse arbeidet vårt til dette. Så lenge det er lov til å organisere ryddeaksjoner, vil vi gjøre det. Følg oss i nyhetsbrev, Instagram eller Facebook for oppdatert informasjon.

Rydd trygt under pandemi

• Bruk hansker
  • Hold avstand
  • Små grupper (<5)

Vi må være varsomme fremover. Vi har begynt så smått å åpne opp samfunnet, men myndighetene kan velge å skjerpe inn tiltakene dersom det trengs. Følg derfor med på rådene som gis!

Hvis du har lyst til å rydde søppel, kan du det. Du kan plukke litt, ofte. Når du går tur, ta med en pose som du fyller og kaster i søppelspannet hjemme. Husk å bruk hansker, hold avstand og ikke gå flere enn fem om gangen. Hvis du ender opp med å rydde mye, så pass på å sikre avfallet så det ikke blåser på avveie.

Det er også mulig å få avfallsselskapet ditt til å hente søppelet gratis. Plasten du plukker fra naturen må du da fylle i en «strandryddesekk», og du må avtale henting i forkant. Fylte ryddesekker setter du på avtalt sted hvor bossbilen vanligvis stopper. Vær klar over at mange gjenvinningsstasjoner har svært stor pågang, så det anbefales ikke å belaste dem mer enn nødvendig. Det er lange køer. Men ryddesekker kan du enkelt hente hos dem. Hos ØyVAR avtaler du i også henting av ryddesekker i forkant.

Bilde av Malin Duong Fløysand.