Bønesholmen får være i fred

Byrådet i Bergen har bestemt at det ikke skal bli bro til Bønesholmen.

Bønesholmen er en liten oase for dyre- og fuglelivet i området rundt Nordåsvatnet. Den har i likhet med Ormøya og Marmorøyen, med tilhørende holmer, vært skånet for menneskelig aktivitet. Da planen om å «tilrettelegge» med bro, friområde og turvei kom, protesterte vi.

I Bergen har naturen blitt bygd ned bit for bit, og de siste ti årene har naturområder like store som arealene til Møhlenpris, Nordnes og Bryggen blitt ofret til andre formål. Strandsonen er sterkt utsatt og det gis mange byggetillatelser i vår region.

Når det legges til rette for mer ferdsel, blir kårene til dyr, fugler og planter dårligere. Vi er derfor svært glade for at byrådet nå sier nei til bro over til holmen, slik at Bønesholmen først og fremst kan forbli et sted for naturen og dyrelivet.

Reidar Staalesen fra Arbeiderpartiet var en av dem som tidligere talte varmt for planen, og argumenterte den gang med at det var godt for folkehelsen å få lettere tilgang til området. Han endret imidlertid mening etter å ha lest en ny naturmangfoldsrapport for området, hvor biolog Arnold Håland fant 18 rødlistede fuglearter ved Nordåsvatnet.

Les uttalelsen vår fra 2019.

Se dokumentene i saken.

Les artikkelen Byrådet vil vrake broen (BT, 10.03.2021)

Kilde: Norge i Bilder