Merknad til klage på reguleringsplan for Kokstaddalen

Det mangler reelle vurderinger av hvordan planen vil påvirke økosystemtjenestene. Her er det mye å lære av Vea-saken.

Vea-saken i Karmøy kommune viser hvordan en vurdering av naturmangfoldet skal gjøres i henhold til Miljødirektoratets verditabell og håndbok M-1941. Særlig det som står under de tre overskriftene Naturmangfoldloven § 10, Nedbygging av karbonrike areal og Samfunnsverdi har relevans i Kokstaddalen-saken.

I reguleringsplanen for Kokstaddalen mangler det reelle vurderinger av hvordan planen vil påvirke økosystemtjenestene, for da må man i dette tilfellet vurdere at man vil miste viktige naturtyper, våtmark og tjern.

Det bør legges større vekt på at store områder myr vil gå tapt. Det er et karbonrikt område, hvor blant annet kysthumle og gulspurv er observert. Bevaringen av de gjenværende myrene, støttes av en rekke planer. Norges klimaplan og EUs klimarammeverk setter rammene for å ta vare på myra. Stortinget har også foreslått et forbud mot nedbygging av myr til utbyggingsformål.

Innsigelsen i Vea-saken styrker argumentet vårt om at delområde I/L2 må tas ut av reguleringsplanen for Kokstaddalen. Dette området skal ikke brukes av Posten selv, og nytteverdien er kun knyttet til Postens økonomi.

FNF Hordaland logo

Forum for natur og friluftsliv

FNF Hordaland har skrevet denne uttalelsen, som vi stiller oss bak.

FNF Hordaland er et samarbeidsnettverk mellom natur- og friluftslivsorganisasjoner i Hordaland. Formålet er å styrke arbeidet med å ta vare på natur- og friluftslivsinteresser i Hordaland.

Oversikt over aktuelle saker som påvirker natur og miljø finner du i Høringsradaren.