Masseoverskudd + skogbransjen = en av Bergens største miljøskandaler
Kommunens håndtering av skogsbilveibyggingen er ute av kontroll.
I Fanaposten 7. juni i år kunne vi lese om leder for Fanafjellet veilag, som følte seg trakassert av naturvernere. Vi forstår godt at seks års venting på en eventuell tiltaltebeslutning etter vår anmeldelse, er en belastning. Men at de to miljøorganisasjonene som stod bak anmeldelsen i 2018, kom med personlige anklager, er ikke riktig. Naturvernforbundet Hordaland var med og anmeldte mange års massedumping av riveavfall og enorme terrenginngrep, kamuflert som skogsbilveier. Uten at vi skal foregripe utfallet, så er det gode grunner til at Økokrim har bistått Vest politidistrikt, og at Riksadvokaten til slutt beordret videre etterforskning.
Å anmelde åpenbare lovbrudd er ikke trakassering. Hvorfor stod ikke de andre involverte i saken fram i avisen sammen med lederen i veilaget? Hvor var prosjekteringsselskapet FanAgro? Hvor var Åsane Sand og Singel som har vært entreprenør? Og hvor var Opplysningsvesenets fond – som skal forvalte kirkens eiendom?
Lovlige skogsbilveier kan brukes av joggere, barnevogner, rullestolbrukere, syklister og skiløpere. Lovlige skogsbilveier kan også brukes av utrykningskjøretøy når det trengs. Alle argumenter som blir brukt for å forsvare ulovlige skogsbilveier, er like gangbare for de lovlige.
Veier som er bygget uten søknad (eller etter avslag på søknad), eller som avviker fra godkjenningen, med rivemasser, som drenerer myrer, fyller ut hele dalsøkk og ødelegger kulturminner, må selvfølgelig straffeforfølges.
I tillegg må Bergen kommune ta et oppgjør med en helt hinsides praksis i oppfølging av bygging av skogsbilveier. Håndteringen har etter vår mening vært helt ute av kontroll i mange år. Første (lille!) steg på veien blir politisk høring den 25. september, i regi av Utvalg for finans, kultur og næring og Utvalg for miljø og byutvikling.
Kunnskapen må sitte på rett sted i byråkratiet for at kommunen selv skal makte å følge lovverket. Store saker som aldri har en ende, og stadige politiske skifter, kan ikke komme i veien for et stabilt, kontinuerlig fagmiljø, slik det har gjort de siste tiårene. Bergen kommune kan ikke fortsette å ha etterfølgende politietterforskning som normal prosedyre i sin forvaltning.
Program for felles høring om skogsbilveier
Onsdag 25.09.2024 kl. 12:00 – 17:15
Det gamle Rådhus, bystyresalen. Sendes også direkte.
Velkommen!
• Utvalgsledere for utvalg for finans, kultur og næring og utvalg for miljø og
byutvikling
Del 1: kl. 12.05 -12.50
Regelverk og ansvar (mellom forvaltningsenheter) for planlegging og oppfølging av skogsbilveier
Innlegg fra:
• Kjetil Andre Rødland, Bergen kommune, seksjon for næring og landbruk (35 min)
kl. 12.40 – 12.50 Spørsmål fra utvalgenes medlemmer
Del 2: kl. 12.50 – 14.00
Planlegging, tilsyn og miljøproblemer ved bygging av skogsbilveier i Bergen kommune i perioden 2016 – 2023?
Innlegg fra:
• Helene Dahl (saksbehandling og tilsyn), tidligere landbrukssjef 20 min
• Ole Sandven (miljøproblemer, vassdragsforvalter) 10 min
• Statsforvalteren v/ Torkel Hofseth (rolle og tilsyn) 10 min
kl. 13.30 – 14.00 Spørsmål fra utvalgenes medlemmer
Pause Kl. 14.00 – 14.15
Del 3: kl. 14.15 – 15.45
Hvordan ble meldinger og varsler om avvik og ulovligheter ved bygg av skogsbilveier i Bergen kommune fulgt opp?
Innlegg fra:
• Helene Dahl tidligere landbrukssjef eller Seksjon for næring og landbruk
(15 min)
• Varsler: Finn Bø (10 min)
• Naturvernforbund v/ Synnøve Spangelo (15 min)
• Skogsveglaget Veten rundt v/ Kristoffer Malme (15 min)
kl. 15.10 – 15.45 Spørsmål fra utvalgenes medlemmer
Pause kl. 15.45 – 16.00
Del 4: Kl. 16.00 – 17.15
Hva kan gjøres for å unngå ulovligheter ved framtidig bygg av skogsbilveier i Bergen kommune?
- Regelverk?
- Planprosess?
- Oppfølging og kontroll?
Innlegg fra:
• Byråd for byutvikling og byråd for næring, kultur og idrett (20 min)
• Statsforvalter v/ Torkel Hofseth (10)
• Naturvernforbund v/ Synnøve Spangelo (10)
• Entreprenører: Maskinentreprenørenes forening v/ Majken A. Molland (10 min)
Kl. 16.50 – 17.15 Spørsmål fra utvalgenes medlemmer og oppsummering
Denne artikkelen ble først publisert i Fanaposten.