Merknader til klage på reguleringsplan for Kokstaddalen

Opus prøver å gi inntrykk av det er gjort en bedre naturmangfoldsvurdering enn normalt, når det motsatte er tilfelle. Planen bør oppheves, med hensyn til myrene og de rødlistede artene.

I denne uttalelsen kommenterer vi påstander fra Opus i forbindelse med reguleringsplanen for Kokstaddalen, saksnummer 2024/2018.

Opus prøver å gi inntrykk av at det er opp til forslagsstiller og deres plankonsulent å gjøre vurderingene etter naturmangfoldloven §§ 8–12, jf. § 7. Slik er det ikke, og det har sivilombudet presistert flere ganger. Forslagsstiller skal fremskaffe kunnskapsgrunnlaget, slik at kommunen kan gjøre forsvarlige vurdereringer i henhold til krav i naturmangfoldsloven.

Opus hevder at naturmangfoldsvurderingen i denne saken har blitt gjort bedre enn om det hadde blitt utført en naturkartlegging i tråd med håndbok M-1941. De argumenterer bl. a med at konsekvensutredninger ikke gjøres såpass sent i en planprosess, men det stemmer ikke. I denne saken ble det gjort i forbindelse med den overordnede områdereguleringsplanen. Vi klaget også på at kunnskapsgrunnlaget på naturmangfold her var for dårlig, og det er vel nettopp derfor det har blitt gjort en ny vurdering i forbindelse med detaljreguleringen.

Vi mener en oppheving av planens I/L2 bør være et minimum, da konsekvensene for myrene og de rødlistede artene ikke er belyst eller vurdert godt nok.

Dette er et godt eksempel på problemstillinger vi kjenner igen fra en rekke plansaker. Vi håper at et vedtak vil få betydning for fremtidige planprosesser.

FNF Hordaland logo

Forum for natur og friluftsliv

FNF Hordaland har skrevet denne uttalelsen, som vi stiller oss bak.

FNF Hordaland er et samarbeidsnettverk mellom natur- og friluftslivsorganisasjoner i Hordaland. Formålet er å styrke arbeidet med å ta vare på natur- og friluftslivsinteresser i Hordaland.

Oversikt over aktuelle saker som påvirker natur og miljø finner du i Høringsradaren.