Tips til natur og miljøvennlige gaver!

Pust…trenger vi virkelig mer ting og julestress? La denne julen bli natur og miljøvennlig!

Lena Teigland

Det er lett å bli påvirket av alt julestyret og tenke at vi må være en del av kjøpefesten, selv om vi egentlig ønsker å roe litt ned og ikke bidra til enda mer overforbruk. Mange føler på et press om å kjøpe nye ting til venner og familie, selv om de egentlig ønsker å bidra til en mer miljø og naturvennlig jul.

Noe av det viktigste du kan gjøre for å bidra til redusert forbruk, er å si fra til venner og familie at du selv ønsker deg brukte gaver. Det er miljøvennlige gaver. Flere ønsker å gi brukt, men er redd for hvordan mottaker reagerer, så sier du fra, betyr det masse!

Eller kanskje du har alt du trenger, da kan du si at du ikke vil ha noe, eller ønske en donasjon til en frivillig organisasjon som du støtter. Kjøper du et gavekort hos Gi gaven videre, kan mottaker velge mellom over 120 gode formål de vil støtte. Her ligger også Naturvernforbundet Hordaland som formål.

Ønsker du å gi en støtte til Naturvernforbundet, kan du kjøpe et fint gavekort her.

Tiden vår er dyrebar og tid sammen er noe alle setter pris på. Hva med å gjøre noe hyggelig sammen, i stedet for å bruke hele desember på et kjøpesenter?

Om du vil kjøpe gaver, er det fortsatt masse du kan gjøre, som bidrar til et mindre fotavtrykk på jorden vår. Vi har samlet noen miljøvennlig julegavetips til deg:

Barn

• Årskort på trampolinepark, badeland, museum, teater, eller noe annet barnet interesserer seg for.
  • Konsertbilletter.
  • Kjøp merkeklær som de ønsker seg, brukt på Tise eller Finn.
  • Strømme-abonnement.
  • Brukte spill til spillkonsoller.
  • Bytting av knust skjerm på smarttelefon.
  • Brukt telefon fra Finn, greenphones.no eller andre aktører. Eller telefoner som er lett å reparere.
  • Gavekort på en familieaktivitet. Tur i skogen med kakao, bål og marshmallows.
  • Akebillett på Fløyen.

Voksne

• Opplevelser: Teater, konsert eller middag er alltid populært.
  • Gavekort på bruktbutikker der du vet de vil handle.

Reparasjonsgavekortet

Reparasjonsgavekortet ligger på et bord med trådsneller og saks

Å gi reparasjonsgavekort, er miljøvennlige gaver som vil settes pris på. Dette gavekortet kan brukes hos en av reparatørene som er med i ordningen. De som mottar gaven kan velge hva de vil få reparert: klær, hvitevarer, mobiltelefoner og datautstyr, møbler og sko.

• Kurs, for eksempel malekurs.
  • Overnatting på DNT-hytte eller badstubesøk.
  • Velg en god bok fra bokhylla di som du synes passer den personen. Skriv en personlig hilsen inni.
  • God mat og drikke.
  • Avleggere fra inneplanter.
  • Brukte blomsterpotter.
  • Strikk eller sy  en gave.
  • Skriv et personlig julekort, med en koselig hilsen, dikt og eller tegning.
  • Pynt et syltetøyglass og fyll det med hjemmelaget marengs eller julekaker.