Nye praksisstudenter på Hordalandskontoret

Vi er stolte av å ha Charlotte Ernastine Vangen Solheim og Annichen Prebensen i praksis hos oss denne våren.

Også dette året kunne vi tilby praksisplass til studenter ved biologi.  Charlotte Ernastine Vangen Solheim og Annichen Prebensen har takket ja til å jobbe på vårt kontor, og de vil hovedsakelig bidra i prosjektene Bevaring gjennom skjøtsel og Plastjakten.

Der vil de blant annet få være med å planlegge og gjennomføre dugnader hvor vi fjerner fremmede treslag, bidra til å drifte parsellen vår, bli med i oppstarten av et kartleggingsarbeid i økosystem utsatt for plastforurensing,  adoptere en bit av Norge, skrive formidlingstekster og delta i møter med samarbeidspartnere.

De er begge i siste semester av bachelorgraden, og forteller at det å studere biologi var et lett valg.

– Det er spennende med naturen, og jeg har alltid vært interessert, sier Annichen. Jeg er opptatt av å ta vare på naturen.  Alt er ganske spennende. Å se hvordan ting henger sammen, at det alltid er en helhet. Det er en grunn til at denne planten lever her.. og ikke 100 meter unna, forteller hun.

Charlotte er spesielt glad i økologi og botanikk, og har en ambisjon om å bli zoolog. I tillegg er hun interessert i menneskeskapte endringer og påvirkninger, og hva vi kan gjøre for å stoppe dem.

De er studenter midt i en pandemi hvor det har vært minimalt med fysiske møter på universitetet. Da er det kanskje ikke så rart at man blir veldig glad i fag som krever både lab og feltkurs, som i BIO101 og BIO102. De gleder seg også til å ha praksis hvor de kan komme seg ut.

– Det høyest gøy ut å fjerne fremmede tresorter, og kunne ta ned trær. Det høres litt destruktivt ut, men! Man ødelegger noe for en god sak! spøker Charlotte.

Annichen håper også vi kan få til en del praktisk arbeid.

– Jeg håper at det blir litt fysisk arbeid, og at vi kan komme oss ut i naturen! sier hun.

Annichen kan også røpe at hun satte Naturvernforbundet på toppen av ønskelisten i søknaden sin om praksisplass. Hun mener stillingen vi la ut var spennende, og særlig det arbeidet som skulle gjøres med tanke på fremmede arter og plast. Det var også positivt at fokuset lå på hva studenten kom til å lære gjennom praksisplassen, og mindre om kravene til hva de kunne fra før.

– Vi lærer mye om problemene på studiet, men ikke så mye om hvordan vi kan løse dem. Det kan bli fint å se hvordan det kan gjøres i praksis, forteller hun.

Vi på kontoret håper at studentene får stort utbytte av å være hos oss, og at de vil se hvilken viktig rolle biologer kan spille i samfunnet. Velkommen skal dere være!

Yrkespraksis i biologi – om ordningen og hvem som tilbyr praksis

BIO298 Yrkespraksis i biologi – om selve faget

Bloggen Biologipraksis UiB – blogg av studentene