Slik lager du ryddeaksjon på ditt studiested!

Student og opptatt av å etterlate deg studiebyen like fin som før? Vi gir deg en steg for steg-oppskrift på hvordan du lager ryddeaksjon!

ryddeaksjon studiested, studentenes ryddeaksjon

Studiestart, og fadderuke eller velkomstuke betyr fest, gøy og nye bekjentskaper. Ooog masse forsøpling. Slik går du frem om du vil bidra til å etterlate studiebyen like fin som før:

Inviter samarbeidspartnere

Er du en enkeltperson som har lyst til å gjøre en forskjell? Topp! Men det er enklere å få til mye om man er en eller flere organisasjoner sammen. Kontakt Naturvernstudentene, fagutvalget eller andre organisasjoner ved ditt studiested/i din studieby og spør om de vil arrangere ryddeaksjon med deg.

ryddeaksjon studiestedOrjan Andreassen

Kontakt studiested og samskipnad

Studiestedet ditt er nok like giret som deg på at campus skal se bra ut etter en travel studiestart, ta kontakt for å be om tillatelse og spør om de vil bidra som medarrangør. Sjekk om studiestedet har en bærekraftsansvarlig som du kan kontakte. Kanskje de kan bidra økonomisk med lunsj til de frivillige som stiller opp, eller ta seg av søppelet som samles inn?

Få tak i hansker og sekker

I kartløsningen på ryddenorge.no kan du se hvor du kan hente gratis sekker og hansker til rydding av eierløst avfall. Zoom inn på nærområdet ditt og se etter symboler formet som en oransje boks. Det er lurt å kontakte utleveringsstedet i forkant for å sjekke om de har det du trenger på lager og for å avtale henting.

Sørg for avfallshåndtering

Lag en plan for hva som skal skje med avfallet dere rydder. Er det kun et par poser kan de kastes i kommunens eller studiestedets søppelspann, men kanskje ender dere opp med store sekker, og da må man ha en plan! Spør studiestedet som dere kan kaste det i deres containere, eller kontakt kommunen om dere rydder i en offentlig park. Større kommuner har kanskje en bymiljøetat eller lignende som kan hjelpe dere. Om dere ikke får hjelp fra disse kan dere gå i kartløsningen på ryddenorge.no og finne gjenvinningsstasjoner i nærheten hvor man kan levere avfall fra ryddeaksjon gratis om man har en ryddekode (mer om det senere!). Denne ordningen er i hovedsak laget for marint avfall, så sjekk med avfallsselskapet om de er villige til å ta inn det dere rydder gratis. Om du skal levere til avfallsstasjon må du ordne transport av avfallet dit.

ryddeaksjon studiestedOrjan Andreassen

Opprett en ryddeaksjon i rydde og inviter deltakere

Når dere har bestemt tid og sted for ryddeaksjonen er det klart for å opprette en konto på ryddenorge.no, enten som organisasjon eller som privatperson. Slik kan andre se at du har en ryddeaksjon på det planlagte området. Ryddenorge.no finnes også som appen Rydde. Inviter deltakere ved å lage et Facebookarrangement, få opp digitale plakater på studiestedets skjermer, eller dele informasjon på nett. Du kan bruke og redigere Studentenes Ryddeaksjon-materiellet som kan lastes ned i bunnen av artikkelen!

Trivsel

Gjør ryddeaksjonen til en hyggelig og sosial aktivitet! Kanskje alle studentorganisasjonene som arbeider med bærekraft og miljø kan inviteres for å gi litt info om hvem de er og hva de driver med? Spør studiestedet om de kan bidra med innkjøpt lunsj eller gavekort på cafe til deltakerne. Som lokallag i Naturvernforbundet kan man søke om aktivitetsstøtte til ryddeaksjoner!

Aksjonsdagen

Få noen til å ønske velkommen og gi info om ryddeaksjonen ved oppmøte. Gi info om hvor det skal ryddes og når og hvor dere skal møtes igjen om dere splitter dere opp i grupper. Skjer det noe sosialt når ryddingen er over? Si også litt om hva man skal gjøre med det man finner. Spisse gjenstander som sprøytespisser og glasskår skal puttes i en lukket beholder (f. eks brusflaske med lokk) for å hindre at de som håndterer avfallssekkene stikker seg. Les mer om hva som er lurt å tenke på under ryddingen i Hold Norge Rent sin Sikkerhetsveileder.

Under ryddeaksjonen teller du over hvor mange poser og sekker dere rydder, og hvor mange som deltok.

Når aksjonen er ferdig

Logg inn på kontoen din på ryddenorge.no eller i appen Rydde og register hvor stort område dere ryddet, hvor mye dere fant og hvor mange dere var. Slik bidrar dere til den nasjonale ryddestatestikken! Aksjonskoden du får brukes til å levere avfall gratis om dere har fått klarering fra avfallsstasjonen til dette.

Lykke til med aksjonen!

Og viktigst av alt; om man ungår forsøpling i utgangspunktet blir det mindre å rydde. Følg årets kampanje på Instagram: naturvern_hordaland, sammenbergen og baerekraftspilotene for info, tips og triks!

Hva er Studentenes Ryddeaksjon?

Studentenes ryddeaksjon er en samarbeidskampanje hvor vi skal redusere forsøpling fra fadderuken, og å øke studentenes bevissthet rundt forsøpling, forbruk og sirkulære systemer. Vi inviterer også studenter til egne ryddeaksjoner og oppfordrer andre til å gjøre det samme.

Kampanjen er utarbeidet i samarbeid av Naturvernforbundet Hordaland, Bærekraftspilotene UiB og Sammen Bergen. Design av Ylva Lilledal.

Kampanjen er en del av Naturvernforbundet Hordaland sitt arbeid med plast, kalt Plastjakten.

Støttespillere i Plastjakten

Logo-RGB-bredde-Bergenkommune