Bli kjent med villblomstene på Nygård

Artsmangfoldet på engene på Nygård og området rundt, er formidabelt. Det er registrert nesten 120 arter med karplanter, flere arter sopp, insekter og fugl.

Hanekammer og artsrik engKristin Bjartnes
Kristin Bjartnes

Flotte hanekammer dominerer engene

Av Kristin Bjartnes
06.10.2024

Her er det både arter som trives på tørre områder, som  engknoppurt og knollerteknapp, og arter som trives i fuktige partier som bekkeblom, ballblom og skogsivaks. Dette er et eldorado for sommerfugler og andre pollinerende insekter.

Medlemmer av Norsk  Botanisk Forening har gjort en florakartlegging av engene, og entomolog Lars Ove Hansen fra Naturhistorisk Museum har tatt en del belegg av insektforekomster.

Har fått midler til naturforbedring

For å bedre forholdene for artsmangfoldet, har Naturvernforbundet i Bærum søkt om og blitt tildelt midler fra Bærum kommune.

Grov nattfiolJan Sørensen

Vi skal lage en enkel skjøtselsplan for engene. Videre ønsker vi å klopplegge fuktengene på østsiden av bekken for å hindre skader ved tråkk.

Det er her den ville ordideen grov nattfiol vokser (se bildet). Nattfiol er alltid et vakkert syn, og duften en sommernatt i slutten av juni, er himmelsk.

Videre ønsker vi en ordinær slått av engene. Høyet må få tørke på bakken, frøene må få slippe taket, og deretter skal høyet rakes vekk.

Både  grunneier Bærum kommune og leietager «Sommer Som Vinter»  har gitt ildsjelen Gunnar Fimland tillatelse til kantrydding og slått av enga øst for bekken. Dette er arbeid vi ønsker å fortsette med.

Norsk Botanisk Forening planlegger å bruke engene til formidling av blomsterglede og artskunnskap, både på Villblomstenes Dag og ved flere anledninger. Da håper vi å se riktig mange av dere der. Nærmere informasjon om tidspunkt kommer.

Bli med, da vel!