En tur gjennom noen sentrale parker i Oslo.

Start og slutt: Nasjonalteateret/Slottet.
Vanskelighetsgrad: Lett
Lengde: ca 10 km.

Oslo bredte seg ut i rask fart under byggeboomen rundt 1900 tallet. På den tid var byplanleggerne inspirert av USA, bl.a. Bostons parkåresystem, anlagt fra 1878, med gang- og sykkelveier som forbandt en rekke parker langs byens elver. De mest tiltalende naturelementene, elveløp og sjøfront ble bevart, og gangveier i grønne korridorer bandt ulike parker og grøntareal i byen i et sammenhengende grønt nettverk fra boområdene inn i parkene og ut mot naturområdene utenfor byen.

Dette er tanker som finnes igjen i dagens byutvikling, men som ikke alltid får gjennomslag, stilt overfor andre krav om «fremskritt».. Denne vandringen vil vise at iallfall noe av denne nettverksstrukturen er realisert og bevart.

Turen starter ved slutten av Carl Johansgate og Studenterlunden, den lille oasen i sentrum av Oslo, og går videre forbi slottet på venstre side inn i Dronningparken (Åpent fra 18. mai til 1. oktober). Området har ei historie som park heilt tilbake til 1751, og er ennå en velpleid park med blomster, busker og gamle trær og har til og med bikuber ute på en øy i en dam. Etter å ha sett seg rundt i Dronningparken, spaserer du videre gjennom Slottsparken og forlater den ved krysset Parkveien og Wergelandsveien. Her fortsetter du bort Uranienborgveien, som starter litt til venstre over Parkveien, til Josefines gate der du tar til venstre ca. 50 m. Følg gangveien opp gjennom Uranienborgparken forbi kirken og ned til Holtegata og bort enten Briskebyveien eller Jørgen Mos vei et kvartal. Så tar du ned Eilert Sundts gate til den ender i den staselige Gyldenløves gate.

Gyldenløvsgate

Både Eilert Sundts gate og Gyldenløves gate er fra 1879, og bebyggelsen er karakteristisk for vestkantbebyggelsen under den store boligreisingen fra den tid. Mens bygningene i Eilert Sundts gate stort sett er fra perioden 1870-1900, er bygningene i Gyldenløves gate oppført noe senere, fra 1890-1910 med noen enda senere bygg fra litt før 1930. Leiegården ved Arno Bergs plass er f.eks. fra 1925.

Denne parkveien krysser så den like flotte Løvenskioldsgate som går ned mot en annen kjent parkgate, Bygdøy Allé, men turen går videre bort Gyldenløves gate til Kirkeveien. Litt opp til høyre ser du hovedinngangen inn til Forgnerparken der du kan rusle rundt, besøke Oslo bymuseet eller Vigelandsmuseet som ligger ned mot vestsiden, vandre langs Frognerbekken nedover, se på lekeparken eller ta en rast ved en av serveringsstedene. Men kortversjonen er å gå rett fram over brua med alle skulpturene og forbi fontenen opp til Monolitten. Derfra tilbake mot høyre til Mideltunsgate som følges til høyre over Kirkeveien og til Jacob Aalls gate som du nå følger over Bogstadveien og Valkyrien og videre helt opp til Jessenløkka. Bebyggelse før du kommer til Valkyrien var stort sett fra 1927-1943, men lenger opp er det typiske bygg fra 1890 årene. Unntaket er gårdene helt øverst mot Fagerborg og Jessenløkka som ble oppført rundt 1920.

Frognerparken

Monolitten, Forgnerparken

Ved Jessenløkka går det en trapp opp til Fagerborggata og på den andre siden av gata like til venstre fortsetter du Wolffs gate til du kommer til Stensparken. Du tar ikke trappen ned, men finner en sti opp til høyre. Da kan du komme opp til Blåsen, det høyeste punktet i indre by, 81m. Her går du gjennom et område der naturen får være ufrisert, til glede for bl.a. småfugl og innsekter.

St. Hanshaugen

Så går turen ned i det velpleide parkområdet rundt bassenget og Sigrid Undset-statuen og til sist ned trappen til Thereses gate. Over gaten går du opp Johannes Bruns gate til den ender i Eugenies gate. Ta til venstre og så ved Ullevålsveien ned til høyre til St. Hanshaugen. Følg veien slakt opp til venstre inn i parken og videre opp til bygningen på toppen. Her ved bassenget er det en flott utsikt over Oslo. Dette er det nest høyeste utsiktspunkt i indre Oslo. På den andre siden ligger den populære uterestauranten. Gå ned trappene på den andre siden av denne og ta en sving rundt dammen og tilbake igjen langs Gjetemyrsveien til Dalsbergstien. Den går ned langs den jødiske synagogen, over Waldemar Thranes gate og opp til Vår Frelsers Gravlund. Her kan du ta en avstikker til venstre og se Oslos eldste kirke, Gamle Aker Kirke, og også betrakte den fine utsikten fra parken på nedsiden. På veien dit krysser du Telthusbakken med alle sine gamle små trehus på den ene siden og parsellhager på den andre siden der også «Kjærlighetsstien» går ned på skrå mot Maridalsveien. Spaser så tilbake gjennom den fredelige Vår Frelsers Gravlund, og ta eventuelt en titt på gravene til f.eks. Bjørnsen og Ibsen. Når du kommer ut ved Ullevålsveien, fortsett forbi St. Olavs kirke og ned St. Olavsgate tilbake til Slottsparken og turens utgangspunkt.