Tverrpolitisk enighet i Oslo mot Rødkleiva

På folkemøte mot Rødkleiva 24. mai tok samtlige partier i bystyret klar avstand fra planene om å bygge ut for hoppsport i Rødkleiva. Både en ny normalbakke og et anlegg for skiflyvning ble avvist. Og best av alt: Partiene bekreftet at dette gjaldt, selv om det skulle dukke opp privat finansiering av anlegget.

28. mai 2005

Det er dermed klart at vertskommunen for det planlagte hoppsenteret ikke kommer til å gi de nødvendige tillatelsene til anlegget. Rødkleivaområdet eies av kommunen, og er kjøpt inn for å gi innbyggerne adgang til friluftsliv.

Anlegg for eliteidrett og underholdningsindustri er uaksepteabelt i Marka generelt, og i kommuneskogene spesielt, mener NOA. I kommuneskogene, som hovedsaklig er nærområder, er friluftslivet for allmennheten viktigst. Særlig er det viktig å ta vare på områder av høy kvalitet opplevelsesmessig. Område rundt Strømsdammen og Rødkleiva er registrert som Eventyrskog. Området er blant de mest verdifulle i hele Marka: Det er under 2% av Marka som er blitt rangert like høyt.