Vegvesenet presenterer Bypakka gjennom dyre reklamefilmer som viser glade syklister i et grønt og idyllisk bymiljø. Og slik var målet med Bypakka. Men konsekvensutredningene slår fast at målene ikke nås.
Lokallaget for Tønsberg og Færder gjennomførte en vellykket strandryddedag på Hvasser 5. mai.
Er det miljøvennlig å bruke norsk vannkraft til drift av datalager. Ja, men når datalageret plasseres på et sted hvor det ikke er mulig å bruke overskuddsvarmen, snakker vi om storstilt sløsing av energi. Og når Tønsberg kommune i tillegg foreslår å legge datalageret i sitt viktigste friluftsområde, er det umulig å kalle det grønt! I høringsuttalelsen vi nettopp har levert, ber vi om grundige utredninger av dette og flere andre tema.
Den nye fastlandsforbindelsen løser ikke utfordringene den var ment å løse. Det viser veimyndighetenes egne dokumenter. Naturvernforbundet foreslår at sykkel, gange og kollektivtrafikk prioriteres, og mener at det vil være en effektiv metode for å bedre trafikksituasjonen i Tønsbergdistriktet. Da vil de som virkelig trenger bil, få plass på de veiene vi allerede har.
Uønsket plast i naturen har fått et voldsomt omfang, og de groteske bildene av død hval, som har slukt store mengder plast, har gjort et sterkt inntrykk.
13. september i år vedtok Bystyret at det ikke skal tas inn nye utbyggingsområder ved revisjon av kommuneplanens arealdel. Samtidig viser det seg nå at ordføreren og kommuneledelsen drev hemmelig planlegging av 700 mål næringsområde i skogen på Barkåker. Hemmeligholdet skyldtes at det visstnok hastet voldsomt, samtidig som ordføreren sier i Tønsbergs Blad at behovet for datalagring «fordobler seg svært raskt». Det skulle jo tilsi at det er tid til å finne et sted som faktisk egner seg?
Naturvernforbundet i Sandefjord påklager tillatelse til mudring fordi Fylkesmannen ikke setter kvalitetskrav til metoden for å analysere mudderet. Fylkesmannen forutsetter at kvaliteten er god fordi analysefirmaene har offentlig godkjenning.
Satsing på miljøvennlig transport kan løse trafikkproblemene i Tønsbergdistriktet til en mye lavere pris enn bygging av nye store veier. Kollektiv, sykkel og gange kan styrke sentrumshandelen mer enn biltrafikk er i stand til. Naturvernforbundet i Vestfold og Jordvern Vestfold lanserer her sin alternative plan til Bypakke Tønsberg.