Merknader til klagesak for detaljregulering for Lilandsjordet nord

Det som er igjen av Lilandsjordet nord, må bevares.

Det som er igjen av Lilandsjordet nord, må bevares. Det har verdi som økologisk korridor mellom Fleslandmarka i nord og skogområdene sør for Flyplassvegen. Her er det myr, matjord og rødlistede arter.

Det er kommunens ansvar å sørge for at all relevant kunnskap om naturverdier legges til grunn i et planvedtak, eller når en klage skal vurderes. Det er ikke gjort et godt nok arbeid i denne saken. Det argumenteres for eksempel med at plankonsulenten i kommunen har uttalt at gresshoppesanger «alltid [har] vært en svært sjelden art i Norge». Men det det gjør det ikke mindre viktig å ta vare på dette området, heller tvert i mot.

Kommunen skriver også at de rødlistede artene som granmeis og grønnfink, ikke er knyttet til den åpne kulturmarken på Lilandsjordet, men kun registrert inn mot skogområdet sør i planområdet. Det stemmer ikke når det gjelder grønnfinken, som ble funnet syngende to ganger på befaring 29. april.

Vi kan heller ikke se at kommunen har vurdert miljøbelastning og påvirkninger i forbindelse med vedtatte områdereguleringer (KDP BLÅE). Det er satt av et område til elvepark, men dette er ikke det samme som å bevare eksisterende naturmangfold. Derimot vil det bli anlagt en omfattende gang- og sykkelvei i området, som vil ødelegge og forstyrre naturmangfoldet.

FNF Hordaland logo

Forum for natur og friluftsliv

FNF Hordaland har skrevet denne uttalelsen, som vi stiller oss bak.

FNF Hordaland er et samarbeidsnettverk mellom natur- og friluftslivsorganisasjoner i Hordaland. Formålet er å styrke arbeidet med å ta vare på natur- og friluftslivsinteresser i Hordaland.

Oversikt over aktuelle saker som påvirker natur og miljø finner du i Høringsradaren.