Stor medlemsvekst i Hordaland

Det renner inn med medlemmer i Naturvernforbundet, og det er også stor medlemsvekst i Hordaland.

Ola Moen

Naturvernforbundet opplever nå en eksplosiv vekst og det renner inn med medlemmer. Totalt har det kommet til 1400 nye medlemmer de siste ukene. Dette er den raskeste medlemsøkningen i Naturvernforbundets historie. Det er også medlemsvekst i Hordaland, og siden desember har vi fått inn over 250 medlemmer! Vanligvis ligger veksten på mellom 30-60 nye medlemmer i måneden. Vi har per dags dato 4097 medlemmer, og har dermed nådd målet om å passere 4000 medlemmer.

– Medlemsveksten er både hyggelig og skremmende på samme tid, sier leder Tom Skauge.

– Hyggelig, fordi vi trenger medlemmer som kan stå imot de mektige kreftene som igjen og igjen vil ødelegge vår natur for alltid. Aktive medlemmer er en av våre viktigste ressurser til å stå opp mot mektige aktører med penger.

– Skremmende, fordi mye av medlemsveksten sannsynligvis skyldes at vi er mange som har fått ny kunnskap om den hurtige ødeleggelsen av vår natur.  Selv om vi for flere år siden laget en strategi som nettopp skulle stoppe bit-for-bit ødeleggelsen av vår natur, var det få – om noen som hadde fantasi til å tro at som mye natur er ødelagt i Norge siste 5 år som NRK programmet  «Oppsynsmannen» viser.

– Dessuten er svært mange overrasket og dypt sjokkert over at ingen av våre argumenter fikk ble hørt i den nylige dommen om dumping i Førdefjorden.

Kampen om rene fjorder

Årsakene til medlemsveksten er antagelig sammensatt. Nylig tapte Naturvernforbundet og Natur og Ungdom i Oslo tingrett i saken om Førdefjorden. De saksøkte staten for tillatelsen om å dumpe opptil 170 millioner tonn med gruveavfall i fjorden. Miljøorganisasjonene må betale 1,4 millioner for saksomkostninger, men vi gir oss ikke! Fjorden er ingen avfallsplass!

Natur på agendaen

Vi i Naturvernforbundet har snakket mye om at vi mister mye natur, bit for bit. Dette faktumet har flere begynt å ta innover seg, og kan være årsak til at flere vil melde seg inn i Naturvernforbundet og støtte arbeidet vårt. I NRK sin gravesak Norge i rødt, hvitt og grått vises et norgeskart fullt av flekker av ødelagt natur. De har kartlagt naturen og brukt kunstig intelligens for å analysere bildene, på jakt etter store og små bilder av nedbygde naturområder.

I forbindelse med kartleggingen, ble TV-programmet Oppsynsmannen publisert på NRK. Der formidler humorist humorist Bård Tufte Johansen naturtapet på en lettfattelig og tragikomisk måte. Han skal redde naturen, og undersøker hvordan naturen ofte taper terreng for hyttebygging, vindmøller, industri og veier. Hvert prosjekt virker ikke alltid så stort i seg selv, men til sammen mister vi mye natur hvert år. Cirka en fotballbane natur forsvinner hver time, hele året.

Velkommen i Naturvernforbundet!

Er du kanskje en av de nye medlemmene? Velkommen skal du være! Hvis du har tid og lyst, kan du velge å engasjere deg mer. Vi har mange aktiviteter du kan være med på, og grupper og lokallag som du kan være aktiv i.

Naturvernforbundet er en inkluderende organisasjon. Våre lokallag og grupper formes av medlemmene, og det har stor betydning at akkurat du blir med! Vi setter pris på ulike mennesker, med ulik kompetanse og personlighet.

Bli kjent med oss. På denne siden har vi samlet informasjon om vår historie, hva vi står for og hva vi jobber for. Ta gjerne kontakt med oss, om du har spørsmål.