Rundtur i Bærumsmarka

Rundtur i Bærumsmarka med utgangspunkt fra Årnes i Sørkedalen.

Vi har valgt denne skituren fordi den går i et forholdsvis snøsikkert terreng og bringer oss opp på det kjente og flotte utsiktspunktet på Tjæregrashøgda.

Turen egner seg på ski om vinteren. De beste snøforholdene har vi normalt fra januar til mars i dette området. Turen byr på en del stigninger underveis, men også noen fine utforkjøringer. Vanskelighetsgraden må vel betegnes som middels. Sjekk Skiforeningens Føremelding for detaljer om skiføret før turen.

Dette er en nærtur som kan gjennomføres på noen timer i helgen eller som en hodelykttur på kveldstid. Til Årnes i Sørkedalen kommer vi med T-bane linje 2 fra Oslo sentrum til Røa og bussrute 41 videre inn i Sørkedalen. Kommer vi med bil er det en romslig parkering der løypa starter.

Turen er 23 km.

Fra Årnes til Abborvannsbekken beveger vi oss i Oslo kommuneskoger. Løypa følger skogsbilveien frem til bekken som er kommunegrense mellom Oslo og Bærum. Etter kryssing av bekken er vi over på Abborvannsveien, en av Løvenskiolds skogsbilveier. I løypekrysset litt nordvest for Triungsvann velger vi løypa mot venstre der skiltet viser Hvitsteinvann og Vensåsseter. I de neste løypekryssene holder vi mot venstre og beveger oss oppover til løypas toppunkt; utsikten på kanten av Tjæregrashøgda. Fra utgangspunktet har vi nå steget fra ca. 150 m.o.h. ved Årnes og opp til 440 m.o.h. På utsiktspunktet på Tjæregrashøgda står det en benk hvor det passer å ta en rast mens vi nyter utsikten. Herfra får vi noen morsomme utforkjøringer ned til Blekketjern og Svartvann avbrutt av lettere partier over myrene. Etter Svartvann stiger løypa lett opp over Fugleleiken og ned på Fuglemyra. Navnene vitner om at det kan være muligheter for tiurleik her på vårparten. Etter en liten rast på Brunkollen venter noen utforkjøringer før løypa igjen stiger mot Dæliseterhyttene eller Eiksbakk som er navnet på plassen i dagligtale. Herfra går løypa i lett terreng tilbake til Triungsvann hvor vi returnerer samme vei ned til Abborvannsbekken og Årnes.

Hege Blichfeldt Sheriff, Skiforeningen