Røverkollen

Røverkollen – de fattiges Finse

Av Lars Liland

Start/parkering
Turen starter på blåmerket sti ca. 100 meter ovenfor Romsås kirke. Kommer man med bil er det enkel gateparkering langs Ravkollbakken/Sverre Iversens vei. Reiser man kollektivt er Romsås kirke bussholdeplass nærmest. Turen er ca. 5,5 km lang og tar mellom 1-2 timer, man kan lett utvide turen om man ønsker.

Turbeskrivelse
Lillomarka ligger lett tilgjengelig på Romsås, og den 395 meter høye Tv-masten på toppen av Røverkollen (401 moh.) er godt synlig over stort sett hele byen.

Lillomarka har mye å by på, og turen opp til Røverkollen er et fint utgangspunkt for turer lengre inn i marka. Slattumsrøa naturreservat med sin gammelskog, rike vegetasjon og biologiske mangfold er et område som er verdt et besøk.

Turen starter med motbakke på en blåmerket sti som er godt merket mot Røverkollen. Tidligere ble toppen kalt de fattiges Finse, men skal ikke undervurderes da den er rik på både natur og utsikt.

Den blåmerkede stien kommer etter hvert ut på en grusvei. Følg grusveien et lite stykke og gå deretter inn på blåmerket sti igjen på høyre hånd. Det er verdt å sette av litt tid til å nyte de mange flotte utsiktspunktene på turen oppover mot masten. Her finner man også flere opparbeidede hvileplasser med sittebenker. Man passerer også 4 gravrøyser på turen oppover. Disse er sannsynligvis anlagt i bronsealderen. Stien deler seg enkelte steder, men alle stier fører mot toppen og er godt merket hele veien.

På toppen, 401 moh., står masten og det er også et utsiktstårn med god sikt både, vest-, øst- og nordover. Følg stien ca. 1km ned mot grusveien og Romstjern. Nå står du på grensen til Slattumsrøa naturreservat, og kan legge inn en ekstra runde i reservatet forbi Lusevasan, Bleiktjern og Lomtjern tilbake til Romstjern hvis ønskelig. Total lengde på turen da blir ca. 8,5 km.

Fra Romstjern går turen videre sydover mot Romsås kirke forbi Steinbruvannet. Her kan man enten gå på grusvei på vestsiden av vannet, eller sti på østsiden. Steinbruvannet har mange fine rasteplasser å by på, og det er gode muligheter for både fiske og bading. Vi anbefaler å følge stien på østsiden av Steinbruvann tilbake, da er mye fin eventyrskog langs vannet, men det er også mulig å gå grusveien.