Ramstadslottet – Østmarkas høyeste topper og gamle trær

NOAs kalendertur oktober 2017

På denne turen tar vi deg med til Østmarkas lille naturreservat, Ramstadslottet, som er på 2,2 km2. I reservatet finnes to av Østmarkas høyeste topper, Barlindåsen, 398 moh og selve Ramstadslottet som med sine 394 moh er Østmarkas tredje høyeste topp. Her er det god utsikt mot øst og sør. Reservatet ble opprettet i 2001 og har over 300 år gamle furutrær, og i granskogen vokser noen av Østlandets største trær. Særlig verdifulle områder for sjelden arter er i Isdalen (vest for Skolemesteren), på sørsida av Barlindåsen og Blåtjern.

Turen starter ved Marikollen skianlegg i Rælingen. Fra Marikollen følger dere blåmerket skogsbilvei til der veien deler seg, ta av til høyre og følg veien til stikryss. Følg blåmerket sti sørover forbi en laftet tømmerhytte, Speiderhytta, som ligger på grensa til reservatet. Følg blåstien videre opp på platået, gå over Slottmosen og opp på toppen av Ramstadslottet. Her anbefaler vi en rast på ett av Østmarkas flotteste utkikkspunkt. Følg slåstien videre ned fra Ramstadslottet til stikryss. De sprekeste kan gå opp på Østmarkas høyeste topp, Barlindåsen (ikke merket sti). De andre følger stien sørover i reservatet i bunnen av dalen mellom de to høye toppene. Gå til Djupdalsmyr og videre vestover på skogsbilvei til neste stikryss. Her kan du enten gå nordover eller videre på veien gjennom Djupdalen til Losby. Vi anbefaler veien nordover som fører deg inn i reservatet igjen og over åsryggen Skolemesteren. Her passer det med en ny rast før ferden fortsetter videre over blåstien ”Oskars gate” og derfra enten til Østby eller skihytta ved Løvenstad. Har du bil på Marikollen kan du følge blåstien tilbake til utgangspunktet.

Turen tar ca 4 – 5 timer avhengig av løype. Turkart over Østmarka anbefales. Ta på godt fottøy og vi ønsker deg god tur.