Budstikka: Bærum må følge opp FNs naturavtale

Naturvernforbundet i Bærum har sendt brev til de nyvalgte kommunestyrerepresentantene for å minne dem om ansvaret for å følge opp FNs naturavtale.

Engervannet mot SandvikaElin Kampenhaug
Engervannet i Sandvika med klassisk bebyggelse og deler av Løkkeåsen i bakgrunn.
Vi ønsker vern av blant annet Løkkeåsen og Engervannet som naturreservater.

Gratulerer så mye med valget til kommunestyret i Bærum!

Vi i Naturvernforbundet i Bærum vil ønske dere velkommen med en utfordring; Husk at det er lov å si nei! Som kommunestyrerepresentanter har dere større makt til å beskytte natur og klima enn de fleste tror. Arealpolitikken er avgjørende for å ta vare på natur- og friluftslivsområder, sikre matjord for ettertida og restaurere natur.

I juni vedtok kommunestyret i Bærum den nye arealdelen av kommuneplanen og en temaplan for naturmangfold. Det er dere som skal følge opp disse planene, og sørge for at målsettinger og fine formuleringer blir fulgt opp gjennom konkrete tiltak.

Slik starter brevet, som også er gjengitt i Budstikka 5. oktober.

Les saken i Budstikka her