Feiret hundre års kamp for naturen

Naturvernforbundet i Oslo og Akershus fikk både lykkønskninger og gaver da de i dag markerte 100 års kamp for naturen og miljøet i hovedstaden.

I dag markerte Naturvernforbundet i Oslo og Akershus (NOA) sitt hundreårsjubileum. Den første kretsforeningen i Naturvernforbundet har vært en av de viktigste i organisasjonen i 100 år, og det var særlig den lange og vellykkede kampen for å bevare naturen i Oslomarka som ble vektlagt på dagens arrangement.

Gjermund Andersen oppsummerer naturvern med den romerske poeten Ovid:

– Vann lager hull i stein, ikke med rå makt, men ved å dryppe ofte, slik er det med miljøkampen osgå. Mange drypp av miljøkunnskap og engasjement har økt bevisstheten. Streker på kart har blitt til ekte verneområder, sa Andersen, som delte ut oppdaterte marka-kart med de nylig vernede «eventyrskogene» merket av. Det var Gjermund Andersen som først foreslo å verne skogområder ikke bare for sine naturverdier, men også for sine egenskaper som rekreasjonsområder, og i fjor ble endelig de første «eventyrskogene» vernet – til glede for både dagens og framtidas Osloborgere.

Mange kom også for å gjøre ære på jubilanten. Biolog og naturverner Dag O. Hessen holdt foredrag om naturvernets historie, og påpekte at naturvernkampen ikke bare handler om å si nei.

– Vi naturvernere sier ofte nei, men vårt egentlige budskap er å si ja, til mennesket og til den naturen vi er avhengige av som art, sa Hessen.

Både Turistforeningen og skiforeningen takket for godt samarbeid. – Ingen har vært så viktige for oslomarka som Naturvernforbundet i Oslo, sa Knut Støren, som er en veteran i turistforeningens arbeid.

Fylkesmann Valgerd Svarstad Haugland  gav NOA ros for å komme med viktige innspill. – Dere gir oss de gode naturvernargumentene, fortsett med det, sa hun, og overrakte en kokebok for de som vil lage mat fra marka.

Lars A. Lunde (H statssekretær i Miljøverndepartementet, påpekte at innsatsen til frivillige organisajoner er avgjørende for miljøarbeidet, og oppmuntret NOA til å mobilisere enda flere. Med var også 18 år gamle Maria Grøntjernet, som fortalte  om den store naturgleden hun opplevde da hun gikk Norge på tvers- som 16-åring. Også den fjerde statsmakt var representert. Arne Nævra fra NRK viste fram vakre klipp fra TV-suksessen «Norske naturperler». Nævra har også vært aktiv naturverner i Buskerud, og takket NOA for bistand i kampen for å verne Trillemarka.

NOA fikk også gaver i anledning jubileet. Stiftelsen for miljøkortet Pangea, som lar brukeren donere 1% av sitt forbruk til miljøvennlige saker, overrakk 100 000 kommer til NOAs arbeid. – Det kommer godt med for en forening med lite ressurser og store utfordringer, strålte Gjermund Andersen.

Maren Esmark, generalsekretær i Naturvernforbundet, deltok på feiringen, og mener NOAs arbeid er en stor inspirasjon for resten av organisasjonen.

– Oslo og Akershus huser store og viktige naturområder. NOA har sikret store deler av det for ettertiden. De stoppet oppdemminga av Nordre Øyeren naturreservat, de  reddet Østensjøvannet – et av Norges best besøkte naturreservater. Oslomarka, brukt av 1,5 millioner mennesker, har NOA vært en evig forkjemper for, og mange seire er vunnet. Men utfordringene står i kø. Veiutbygginger, store idrettsanlegg i innfartsårene til marka, og andre inngrep truer stadig Oslomarka. Det er ingen tvil om at Naturvernforbundet i Oslo og Akershus vil ha nok å gjøre de neste hundre årene også!