Kampanjen «Snus- & sneipfritt nabolag» starter nå

Plakater, skilt og sneipekasser skal utplasseres, i første omgang på Ellingsrud og Stovner. Kampanjen kan lett tas videre andre steder.

Det startet med et hjertesukk fra Karina, småbarnsmor, dyrevern- og Extinction Rebellion-aktivist på Ellingsrud, i en lokal facebookgruppe høsten 2019. Hun var lei av å plukke snus og sneip og forklarte hvorfor: gift og plast havner i havet – det har alvorlige konsekvenser! Innlegget fikk flere kommentarer, blant annet fra Astrid Kjellevold i styret i Naturvernforbundet i Groruddalen, også Ellingsrudbeboer. Hun foreslo å møtes for å diskutere hva man kunne gjøre lokalt. Monika Ustad, leder av Ellingsrudåsen frivilligsentral ville være med, og etter hvert også vårt styremedlem fra Stovner, Rita Gundersen, som har sopt mengder av sneiper i sin tid som Stovnerbeboer. Dermed var vi en liten aksjonsgruppe.

Rita Gundersen har sopt opp hauger av sneiper på Stovner. Foto: Akers avis Groruddalen

Vi besluttet å lage en informasjonsplakat, som kunne spres mange steder, og sette opp skilt og sneipekasser på sentrale plasser. Ellingsrudåsen og Stovner ble valgt som piloter, og vi søkte midler fra Oslo kommunes «Plastfri miljøhovedstad» via NOA. For å få et tydelig blikkfang til plakaten utlyste vi en tegnekonkurranse i Akers avis Groruddalen i januar 2020.

Det kom inn over 40 bidrag, mange svært gode. Vinnerbidraget samt 2. og 3. plass ble premiert, og alle bidrag er stilt til disposisjon for bruk til kampanjens formål. Juryens kåring ble offentliggjort i Akers avis 27. mars 2020

Hva videre?

Så snart de strengeste koronatiltakene er over vil vi henge opp skilt og sneipekasser på Ellingsrud og Stovner. Kampanjen skal spres i sosiale medier, og både vi og andre kan søke midler til flere skilt og sneipekasser. Vi vil også bidra i Rusken – når det måtte bli – med plakater og sneipekasser. Det skal lages en vandreutstilling med tegnebidragene, som vi tenker oss kan gå runden til bibliotekene i dalen og kobles til temamøter om plastforsøpling og skader i naturen. Vi vil også involvere skolene, bl.a. i tilknytning til Lysvandringen elvelangs i oktober. Lokale bedrifter og offentlige virksomheter kan også få forespørsel om å kjøpe og montere skilt og sneipekasser.

Interessert i å delta eller lage egen kampanje? Plakaten kan fritt lastes ned her. Ta kontakt hvis det er ønskelig å lage en egen plakat. Logoen til Ellingsrudåsen frivilligsentral kan f.eks. skiftes ut med en lokal logo.

Kontaktinfo:

Karina Sætersdal Nilssen, karinasaetersdalatgmail.com, tlf 41322444