Klar melding foran Klimasøksmålet §112: LA OLJA LIGGE!

Alnaelvas venner, Besteforeldrenes klimaaksjon og Naturvernforbundet i Groruddalen marsjerte gjennom Groruddalen sammen med Thomas Cottis fra Naturvernforbundet Hedmark.

Klimasøksmålets andre runde starter i lagmannsretten 5. november 2019. Thomas Cottis fra Naturvernforbundet i Hedmark gikk helt fra Løten for å levere sine krav til Stortingsrepresentanter fra alle partier: «Dere må tredoble utslippsreduksjonene og lage en handlingsplan for folket, slik at alle forstår hva som står på spill for oss, barna og barnebarna våre». Han fikk følge fra Skillebekk av en gjeng Groruddalsaktivister. Flere kom til før gruppa nådde Youngstorget. Derfra gikk enda flere med paroler opp til Stortinget. Her ble Thomas tatt imot av Karin Andersen og Lars Haltbrekken fra SV og Arild Hermstad fra MDG. De fikk med kravbrev til de øvrige partiene.

Så var det klart for en stemningsfull lysmarkering på Eidsvoll plass, fylt til randen av miljøvernere med klare paroler (se bildene nederst i artikkelen).

Rettssaken kan følges på https://www.facebook.com/klimasoksmal/, og her kan du støtte klimasøksmålet økonomisk på  https://www.spleis.no.

Se også:

Groruddalen.no, 5.11.2019

NRK distriktsnyheter Innlandet, 4.11.2019 (spol til 07:05)