Kveldstur med bad i Nøklevann

Hva er vel bedre en sommerkveld enn en tur som tar deg til et skogsvann med kveldssol?

Dette er ikke den korteste veien til badeplassen, men tar deg gjennom små perler og variasjonene som finnes fra byen og inn i Østmarka.

Turen starter fra Bøler t-bane stasjon. Når du kommer fra sentrum går du ut fra stasjon på grusstien som går ut fra perrongen (ikke gå opp trappene til brua over t-banen). Følg grusstien langs t-banen og etter et hundre meter kommer du ned til Bøler kirke. Her går du gjennom portrommet og inn i skogen bak kirka. Der går en sti ned til venstre langs kirka som du følger. Den tar deg ned til Eterveien og der møter du Bølerbekken. Se deg godt for, og kryss rett over veien. Stien fortsetter på venstre side av Bølerbekken gjennom løvskogen.

Du går nå inn i naturen rundt Østensjø miljøpark og på kveldstid er det vanligvis fin fuglesang i området. Stien kommer ut i en lysning ved Eterjordet parsellhage. Her kan du ta en avstikker til høyre for å se Bølerfossen, en bortgjemt liten skatt. Du kan finne et lite tråkk til høyre for stien idet skogen åpner seg. Men sommerstid er det ganske gjengrodd. Det er ikke mer enn rundt 20 meter så du kan fint finne en vei ned selv. Gå tilbake samme vei for turen fortsetter en annen retning.

Ta tvers gjennom Eterjordet parsellhage og fortsett på en smal sti gjennom gresset på andre siden. Denne møter en litt større og plankelagt sti som går til høyre og tar deg gjennom en tunell i krattskogen av Østensjøparkens våtmark. Du kommer ut på en større grusvei som du følger til høyre oppover Bogerud myra, forbi Rustadfeltet fotballbaner og videre gjennom dalen av drabantbyblokker og rekkehus. Dalen og grusvein går under t-banen og General Ruges vei og du kommer opp ved siden av Rustad skole. Her deler stien seg flere ganger. Etter du har gått under veien, hold til høyre mot Skullerud, men idet veien går nedover tar du den bratte stien ned til venstre til Skraperudtjern.

Følg stien langs vannet og hold langs vannet når stien blir smalere. Gå over trebrua inn mot badeplassen, men gå rett over plenen og ta stien som tar deg bratt oppover til vestre i skogen på andre siden. Denne stien kommer ut rett ved Rustadsaga kafe. Er det åpent kan du ta en kaffe eller gå forbi og ta til venstre opp til badeplassen ved demningen ved Nøklevann. Nå er det bare å se utover vannet og følge stien så langt du vil langs vannkanten på høyre side. Finn ditt eget svaberg og nyt kveldsolen. Tar du med deg en hengekøye kan du tilbringe natten.

Hjem kan du gå korteste vei på grusveien forbi Rustadsaga igjen og ta t-banen fra Bogerud. Eller du kan ta hele runden rundt vannet.