Lokallag i møte med Fiskeridepartementet om Oslofjorden

Oslofjorden sliter og Naturvernforbundet ønsker stopp i all fiske i hele Oslofjorden.

Oslo Nord, på vegne av fjordgruppa og lokallagene langs fjorden, ba om møte med Nærings- og fiskeridepartementet om situasjonen i Oslofjorden. Statssekretær Kristina Hansen inviterte oss til møte 10. oktober.

På møtet deltok representanter fra lokallagene i Fredrikstad og Hvaler, Tønsberg og Færder, Hurum og Røyken, Asker, Oslo Nord, Oslo Vest, Groruddalen, Oslo Sør og Fjordgruppa.

Vi la fram ønsket om stop i all fiske, og la spesielt vekt på at dette må gjelde både yrkesfiskere og fritidsfiskere, og særlig tråling i nasjonalparkene. Vi mener et totalforbud er et raskt og relativt billig tiltak, og bør ha en minimumsperiode på 10 år. Andelen som fiskes av fritidsfiskere er overraskende stort, og et totalt forbud vil være enklere å håndheve. Med erfaringer fra hummerfredningsområdene tror vi en fredning vil ha stor effekt på fiskebestanden og motivere for større fangster etter 10 år.

Naturvernforbundet understreker at det er mange andre tiltak som også må gjennomføres, som økt kloakkrensing, begrense utslipp fra industri, landbruk og urbane flater og rehabilitere oppvekstområder i grunne områder.

Statssekretæren kunne love at det skal settes inn tiltak, men disse måtte utredes nærmere, bla. på grunn av hensynet til yrkesfiskerne.