Nærnaturskolen
Nærnaturskolen er NOAs nye satsing for å gi barn og unge et nærere forhold til naturen i nærmiljøet.

Skoler i Oslo og Akershus har spennende natur rett i nærheten, men den brukes ofte mindre enn den kunne. Nærnaturskolen skal derfor gjøre det enklere for lærere å ta i bruk nærnaturen i undervisningen.
For lite tid
Se for deg at du er barn igjen! Læreren har tatt med seg klassen din ut. Dere studerer ulike treslag og titter på maur som marsjerer opp og ned langs trestammene. Om dere har tid, fanger dere kanskje insekter, hører etter fugler eller tar dere en tur ned til demningen som beveren har bygd i bekken i løpet av sommeren. Tilbake i klasserommet lager dere næringskjeder og næringsnett av arter dere møtte på turen.
Mange lærere gir elevene liknende opplevelser som beskrevet over, og enda flere ønsker å gjøre det. Å flette sammen undervisning ute og inne praktisk og teoretisk er lett å snakke om, men vanskeligere å gjøre. Slike opplegg krever at man skaffer seg kunnskaper om den lokale naturen, binder opplevelsene ute sammen med arbeidet inne i klasserommet og gjør en rekke forberedelser. Dette tar tid, oftest mer tid enn lærerne har. NOAs Nærnaturskole serverer ulike tilbud som gir elevene morsomme og lærerike naturopplevelser, og som samtidig ikke spiser av lærenes slanke tidskonto.
Skreddersydd til skolens nærnatur
Nærnaturskolen tilbyr undervisningsopplegg skreddersydd til naturen ved hver enkelt skole. Vi utvikler aktiviteter og ressurser som er direkte knyttet til skolens nærområder. De første årene blir vi med ut sammen med elever og lærere, men etter hvert er målet at skolene overtar oppleggene, eventuelt med litt støtte fra oss.
Denne høsten har vi testet ut ulike varianter i samarbeid med skoler i Oslo. Elever har blant annet gravd i jorda for å etablere blomstereng, gjort feltundersøkelser i skog og studert hule eiker som utgangspunkt for å diskutere arealkonflikter. I året som kommer vil vi også invitere skoler i Akershus inn i Nærnaturskolen. Dette skjer gjennom et samarbeid med Akershus fylkeskommune som kartlegger mulige restaureringsområder rettet mot barn og unge.
Naturløyper
I tillegg til skreddersydde opplegg i skolenes nærnatur tilbyr Nærnaturskolen faste turer i utvalgte naturområder. På disse turene møter barnehager og skoleklasser naturveiledere som leder dem gjennom en løype. Underveis i løypa brukes naturen som utgangspunkt for aktiviteter og læring.
Helene LodeFor barnehager og barnetrinnet bruker vi skogen ved NOAs kontor ved Sognsvann. Barna får se, kjenne på, lukte og lære om planter, sopp og dyr de møter underveis. Ofte blir det også et besøk innom Sogn gruver, og når det passer, fyrer vi bål og spiser lunsj sammen i skogen. Disse turene har vi flere års erfaring med, og de gjennomføres to dager i uken, både vår og høst. Interessen er stor, så skolene må være tidlig ute for å sikre seg plass.
Siden 2024 har vi også hatt en egen naturløype for ungdomsskoler. Den er spesielt tilpasset behovet skolene har for å ta med hele trinn ut i mai og juni, blant annet på grunn av eksamensavvikling. Løypa går i Skådalen og avsluttes på Vettakollen, med utsikt over store deler av Oslo. Underveis lærer elevene om ulike skogtyper, økologiske sammenhenger og hvordan mennesker påvirker skogen. I 2025 hadde vi godt over 1000 elever og lærere gjennom denne løypa i løpet av noen uker.
På sikt ønsker vi å bygge ut tilbudet med flere naturløyper. Vi har blant annet testet ut en geologiløype og en ny biologiløype ved Sognsvann. Målet er etter hvert å etablere faste naturløyper også andre steder i både Oslo og Akershus.
Helene LodeRessurser og tilbud for lærere
Ressursene vi utvikler, deles fritt med lærere og andre interesserte via nettstedet narnaturen.no. I tillegg gir vi skolene som ønsker det, egne skoletilpassede sider på nettstedet vårt. Her finner man også Artsriket, et lite, digitalt artsleksikon. Utvalgte arter beskrives i et språk som passer ungdomsskoleelever, men som også egner seg for andre aldersgrupper.
Vi tilbyr også kurs for lærere. Etter at vi har kartlagt nærnaturen til skolen, gjennomfører vi en økt etter skoletid der lærerne får innsikt i området og konkrete ideer til hvordan de kan undervise ute.
De frivilliges betydning
Nærnaturskolen drives av ansatte i NOA, med støtte fra blant annet Sparebankstiftelsen DNB, Oslo kommune og Akershus fylkeskommune. Samtidig hadde mye av virksomheten vært vanskelig å gjennomføre på dagens nivå uten frivillige. De bidrar som naturveiledere, bemanner poster, bygger nettstedet vårt og sørger for at bålet er tent når frosne elever kommer tilbake etter en tur i oktober.
Løypa videre
Nærnaturskolen er paraplyen for alle NOAs skolerettede aktiviteter. Heldigvis har vi fått økonomisk støtte fra Sparebankstiftelsen DNB i perioden 2025–2027. Denne støtten gjør det mulig for oss å tenke langsiktig. Målet er å at Nærnaturskolen skal videreutvikles og styrkes i denne perioden, og leve videre i mange år også etter 2027.
Prosjektansvarlig
Knut Olav Fossestøl
Knutolav.fossestol@naturvernforbundet.no
Prosjektet er støttet av Sparebankstiftelsen DNB og Miljødirektoratet.

