Naturvernforbundet feiret 50-årsjubileum i strålende høstvær

Naturen på Sjøholmen, vakkert høstvær og Stabekk Janitsjar laget en fin ramme om festen for de over 100 som hadde møtt fram til feiringen på søndag.

Naturvernforbundet i Bærum (NiB) fyller 50 år i år og inviterte til fest på Sjøholmen 25. september med aktiviteter for store og små.
Dykkere fra Bærum undervannsklubb gikk i vannet og filmet livet under vann. Filmen ble vist på storskjerm med kommentarer fra marinbiolog Hartvig Christie, og vi så både ålegras (det er bra!) ølbokser, forlatt fiskeredskap og trådalgen lurv (ikke så bra!). Vi trenger å ta bedre vare på fjorden vår! Ved gapahukene kunne barna studere naturkasser og lære om naturen fra Ingrid og Sandra fra Undring AS.

Kunstneren Tone Dietrichson holdt et fantastisk foredrag om Ibsen, Peer Gynt og forholdet til naturen, inkludert en fremføring av Bukkerittet fra Peer Gynt. Ordfører Lisbeth Hammer Krog holdt tale for jubilanten, og sa blant annet hun setter stor pris på å ha en så kunnskapsrik vaktbikkje for naturen i Bærum. Styreleder Truls Gulowsen i Norges Naturvernforbund, planutvalgets leder Eirik T. Bøe og leder i hovedutvalg for Miljø, Idrett og Kultur Dag Egil Strømme hilste også. Miljøagent Thilda holdt en kort appell: Vi kan alle gjøre noe for å løse natur- og klimakrisen!

Prosjektleder Sunniva Schjetne fortalte om boka «Natur og trivsel – Grønne lunger i Bærum», som er en jubileumsgave fra NiB til egne medlemmer, Bærum kommune og innbyggerne i Bærum. Boka er tilgjengelig gratis bl.a. i bibliotekene i Bærum. Hovedmålet til NiB er å ta vare på Bærums natur og grønne preg.