Seks tips til en plastfri strand-sommer

Når sommervarmen inntar Norge blir trykket på badeplassene rundt hovedstaden stort. Vi er utrolig heldige med så kort vei til både sjø og skog, og flinke til å utnytte det. Nettopp derfor må vi også hjelpe til med å ivareta de fine rekreasjonsområdene våre!

I Oslosfjordens strandsone mydlrer det av liv og biologisk mangfold, og mange av artene som lever her er allerede truet av habitatsendringer, slitasje og utbygging. Det er ikke alt det er like enkelt å gjøre noe med på en strandtur, men en ting du kan gjøre for naturen i sommer er å hjelpe til å holde den fri for plast og miljøgifter. Det er ingen nyhet at plast er en stor trussel mot både dyr og miljø, og i våres ble det organisert flere strandrydde-dager langs kysten for å rydde plast og annet søppel som har blitt etterlatt og skylt på land. Dessverre ligger det ofte igjen like mye søppel når sommer går mot høst.
Tidligere i år innførte EU forbud mot en rekke engangsplast-artikler, og Oslo kommune har laget en handlingsplan for å fase ut unødvendig engangsplast i løpet av tre år. Det syns vi i Naturvernforbundet er litt i lengste laget, men i mellomtiden kan vi alle bidra til å minimere både bruk av engangsplast og forsøpling, og her får du noen tips til hvordan:

1. Dropp engangsplasten
Det første først. Sugerør, bestikk, tallerkener og krus av engangsplast er kanskje hendig, men særdeles unødvendig og skadelig for miljøet. Alternativt får du kjøpt alt ovennevnt i både tre, metall og resirkulert og holdbar plast med lang levetid. Det er også mulig å pakke inn eget bestikk og glass i badehåndklærne du uansett skal ha med.
Ta en titt på denne nettbutikken for bærekraftige og miljøvennlige alternativer: https://www.beeorganic.no

2. Velg bomullshåndklær
Mikrofiberhåndklær har blitt populære, men visste du at de er laget av mikroplast? Rull heller bomullshåndkle ditt godt sammen med et bånd eller en hårstrikk rundt, så tar det mindre plass.

3. Velg bærenett
Bærenett fås kjøpt flere steder, hos alt fra matevarebutikker til duppeditt- og klesbutikker, og er et supert miljøtiltak og et godt alternativ til plastposen. Hver dag ligger det igjen plastposer på avveie. Et bærenett vil du kanskje passe bedre på, og du kan bruke det igjen og igjen!
Se for eksempel disse: https://beecoshop.no/butikk/kjokken/handlenett

4. Snus og sigarettstumper skal i søpla
Det vet vi alle nå. Eller? Både sneiper og snus er kilder for kjemikalier og miljøgifter, og de havner til slutt i havet. Der vil de fortsette å lekke kjemikalier i opp til ti år. Sneiper består av rundt 95% plastkomponenter, og etter en ti års nedbrytningsprosess blir mikroplasten værende igjen i naturen.

5. Rydd opp etter deg
Det sier seg selv, vel:)

6. Plukk med deg plast du ser på vei hjem
Se deg om når du forlater stranden. Ligger det plast og søppel du kan ta med deg på veien til en søppelkasse -gjør det!

Her kan du lese mer om EUs forbud, Oslos plan, og Naturvernforbundets ønsker for en by fri for engangsplast.

Vil du gjøre mer for området rundt Oslofjorden? Engasjer deg aktivt i vår fjordgruppe som jobber for vern og tiltak her: https://naturvernforbundet.no/fjordgruppa/category4175.html

Og hvis du lurer på hvordan du kan kutte forbruket av plast ytterligere vil vi anbefale denne artikkelen om Randi Aune-Steinacher som har klart å kvittet seg med all engangsplast!

En riktig god, plastfri sommer ønskes alle!

Tina C. Laurendz