Til uteliggerhytta i Grefsenkollen

Adkomst: På sti fra Lofthus bussholdeplass eller bil til Trollvannsstua, søndager. buss fra Nydalen T. til Grefsenkollen

Fra Lofthus går det blåmerket stil til Trollvannsstua. Stien krysser Grefsenklaivas to nedfarter, før den går  rett inn i den flotteste eventyrskog. Ca 300 meter inn i skogen går en lite, umerket sti opp til venstre. Her går umerket sti rett opp bratta. Uteliggerhytta ligger under en berghammer ca 150cmeter ovenfor blåstien. Få med dere den andre «veien» inn til hytta, den starter på baksiden av hytta og går på en flott hylle i terrenget. Bruk deretter tiden til å utforske åsen mellom slalombakkene og på østsiden av Trollvann.

Fra parkeringsplassen ved Trollvannsstua krysser vi Trollvannskleiva nederst og holder på høyresiden (vestsiden) av Trollvann, langs flott, gammel umerket sti i gammel storskog. Ved enden av vannet holder vi opp blåmerket sti til høyre, etter 200 meter kommer vi over toppen og fortsetter bratt nedover «Juvet». Blåstien tar til høyre i bunnen av bratta, og vi følger denne ca 200 meter til vi kommer til skillet mellom grov gammel granskog og litt åpnere furuskog. Da har vi stien opp til uteliggerhytta på høyre hånd – se avsnittet over.