Trifolium

Da jeg var liten lå vi i gresset og tygde på de søte kløverblomstene mens vi dro øynene frem og tilbake over plenen foran oss, i håp om å finne en firkløver å legge i press som ville bringe oss lykke for resten av livet.

Et sted på veien sluttet jeg å smake på naturen rundt meg, lykke ble noe en måtte smi selv, og kløveren ble bare en villblomst. Men ganske nylig oppdaget jeg dennen næringsrike blomsten på nytt i en deilig teblanding, og forstod at det er ikke bare for kua denne planten er en gourmetrett.
Kløveren skal ha mange helsebringende egenskaper – rik på næring har den en rensende effekt, og er mye brukt i urtemedisin blant annet mot hoste, i blodfortynnende blandinger og som kosttilskudd gjennom overgangsalderen. Nå skal du få noen tips til hvordan du kan bruke denne kostnadsfrie nytteveksten i matlagingen!

Først av alt: plukk kløver utenfor allfarvei. Er du allergisk mot peanøtter bør du styre unna kløver da plantene er i slekt.

I matlaging blir kløveren brukt til å smakssette alt fra salat til suppe, og blomstene er superfine til dekorasjon på kaker og i desserter! Du kan bruke både bladene og blomsten på planten, og blomsten kan gjerne nytes rett fra stilken. Særlig rødkløveren har en søt og spennende smak, og egner seg godt til å lage te av – det er kjempeenkelt:

Du tørker noen never med rødlkøver og trekker de i kokende vann. Legg gjerne i et par ferske blomster på slutten av trekketiden. En passende urt å tilsette er mynte, men du kan også være kreativ med tørket løvetann, nesle eller bær – sunt og godt!

Du kan også lage kløversirup som kan helles over frokostpannekakene eller brukes som sukkerlake til desserter. Da trenger du:
1 dl. kløverblomster (rødkløver, hvitkløver – helt valgfritt)
1 dl. vann
2-3 dl. sukker
Hell sukker og vann i en kjele og varm opp under omrøring til sukkeret er oppløst. Kok laken i tre minutter og ha deretter i blomstene. La laken trekke i 15-20 minutter over svak varme eller til du har en tyntflytende sirup.

Voila.

Tina C. Laurendz