Tur fra Sognsvann

NOAs kalendertur desember 2017

Desember. Snø i lufta. Er vi heldige har vi skiføre. Det er måneden med minst bruk av Marka, men også måneden for de uvanlige og mest minnerike turene. Sporsnø gjør at du får et helt annet inntrykk av dine medskapninger. Bleke grønnfarger og rimkunst bidrar til en sjelden eventyrstemning, før snøen laver ned og pakker det hele inn i sin dyne.

Månedens tur kan gjøres både på ski og til fots. Vi tar utgangspunkt i siste års erfaringer: Barmark! En viss tillempning må foretas dersom det er skiføre. Sognsvann er et greit utgangspunkt for turen. Hovedløpa mot Ullevålseter skyr vi, og tar heller av lenger øst på parkeringsplassen, langs sti mot Svartkulp. Vi runder på østsida av vannet og kommer fram til Nedre Blanksjø. Vi følger skiløypa ca 400 – 500 meter vestover før vi tar nordover ryggen av Høgåsen, på østsiden av Godbekken. Trolsk skog med veksling mellom ren furuskog og variert granskog. Trolske furuer ved Øvre Blanksjø gir assosiasjoner til nasjonalromantikkens kunstnere. Stien tar ned øverst i Godbekkdalen og leder oss fram til Store Åklungen. Vi fortsetter parallelt med veien gjennom nydelig plukkhogget skog før vi må ta de siste meterne på vei opp til Ullevålseter. Neste stopp er Skjennungstua, den privatdrevne hytta som har pådratt seg et utrolig renomme for sitt bakverk. Her anbefales dagens rast, til glede for alle med sans for den gode smak.

Returen går sørover Frønsvollen, hvor skiløperne fra Christiania skiklubb bygget seg hytte i 1885, og hvor NOA driver matpakke kafe i barmarksessongen. Videre ned Frønsvollstråkka og utover til Fuglemyra. Til fots holder vi ryggen av Vettakollen ned til Ankerveien, på ski kjører vi ned den meget spenstige utforkjøringen fra Fuglemyra og ned til Båntjern. Holmenkollbanen fra Vettakollen blir siste stopp før vi iler tilbake til juleforberedelsene.

God jul og godt nytt år – og husk å kjøpe Markakalenderen for 2018!