Utsiktstur til Kongens utsikt og overnatting på Jørgenhytta

Turen egner seg for fottur i terrenget. Det er mulig å gå til Jørgenhytta på ski, men da bør man velge trasé ut fra de preparerte løypene.

Passer for: voksne, ungdom.

Startsted: Sundvollen ved Tyrifjorden, hit kan man ta buss nummer 200 mot Hønefoss.  Kjører du bil kan du parkere ved Sundvollen, eller kjøre opp til Kleivstua. Det er selvfølgelig også mulig å sykle opp til Kleivstua.

Lengde på turen: 8 km en vei.

Gå oppover mot Kleivstua og så opp på Kongens utsikt. Her møter en fantastisk utsikt over Hole og store deler av Ringerike. Utsiktspunktet har fått sitt navn med bakgrunn i at Norges daværende konge, Karl Johan, besøkte stedet i 1832.  Fra Kongens utsikt er det 6 km å gå på sti til Jørgenhytta. Jørgenhytta er en trivelig, ubetjent DNT-hytte med overnattingsplass til 7 personer. Her har du alt du trenger av matlagingsutstyr for å få et koselig opphold. Overnatting på Jørgenhytta må bestilles på forhånd på nett (www.dntoslo.no). Husk DNT-nøkkel, som er tilgjengelig for medlemmer av DNT. På vei tilbake kan man velge å gå 7 km til Sollihøgda Det er fint om man reiser kollektivt, for her kan man hoppe på buss nr. 200 igjen.

DNT Oslo og omegn ønsker deg en fin tur!