Kommune uten kontroll
Enorme mengder urene masser har blitt dumpet i naturen. En seks timers lang offentlig høring avslører hvordan Bergen kommune sviktet.
Onsdag 25. september holdt Bergen kommune en seks timers lang offentlig høring om kommunens håndtering av bygging av skogsbilveier.
Forurensede masser har blitt dumpet i naturen – under dekke av å bygge skogsbilvei. Det har vi, med Synnøve Spangelo og Finn Bøe i spissen, dokumentert gjennom en rekke år.
Veiene har blitt bygd på flere ulovlige vis. Det har blitt bygd uten søknad, eller bygd etter avslag. Det er brukt byggeavfall og urene masser, som forurenser vann og jord. Flere steder ser vi fremmede, skadelige arter spre seg der massene er lagt. Kulturminner og myrer har blitt ødelagt. Skogsbilveiene har gitt enorme terrenginngrep, og mange av dem er overdimensjonerte.
Veiene utgjør seks mil.
Vi har varslet kommunen gjennom mange år, og politianmeldt fire saker. Disse ligger nå hos Statsadvokaten, i påvente av en eventuell tiltalebeslutning. For noen år siden ble det opprettet en egen etterforskningsgruppe i Vest politidistrikt, med bistand fra Økokrim.
– Noen entreprenører har funnet seg en genial foretningsmodell, ved å fuske vekk bygningsavfall på disse skogsbilveiene. Og på den måten ha spart mye penger. Vårt beste anslag er en halv milliard kroner, sa Tom Skauge, leder i Naturvernforbundet Hordaland, på høringen.
– I beste fall er dette snakk om grov tjenesteforsømmelse. Etat for landbruk har gått i bresjen for statlig subsidiering av saker under politietterforskning, sa Synnøve Spangelo.
Men kommunen har ingen gode svar på hvordan de har ført tilsyn. Og flere varsler er ikke dokumentert i sakssystemet som kommunen bruker. Sjåførene som får oppdrag blir ikke kontrollert.
Kommunen sier de har skjerpet seg, men fortsatt ligger det enorme mengder forurensede masser i naturen. Dette er avfall som må sorteres og avfallshåndteres på forsvarlig måte.
Brev til kontrollutvalget
15. oktober 2024 sendte vi et brev til kontrollutvalget i Bergen kommune. Høringen som ble avholdt avdekket mye, men hadde en del svakheter. Man gikk ikke lenger tilbake enn til 2016, ingen tidligere ansatte var tilstede for å svare på spørsmål og ingen ansvarlige byråder ble innkalt. Dokumentasjonen og undersøkelsene som er gjort burde åpne for en forvaltningsrevisjon av Landbruksetatens forvaltning av skogsbilveier.