Grønnvasking

LEDER: En av de største utfordringene for klimaarbeid og naturbevaring.

Profilbilde av Tom Skauge

En mulig definisjon er at grønnvasking er en form for misledende markedsføring der et produkt, tjeneste eller selskap blir fremstilt som mer miljøvennlig enn det som faktisk er tilfelle. Grønnvaskingsplakaten på gronnvasking.no gir ti prinsipper for god bærekraftskommunikasjon.
Et eksempel på grønnvasking kan være å vektlegge miljøfordeler samtidig som man ser bort i fra ulemper.

I vårt fylke har vi flere aktører som bruker grønnvasking skamløst. På Askøy bruker Tertnes Holding store beløp på å få omregulert naturområdet Eidsvika/Brakedalsvika til havn og annen utbygging. Reklameplakaten er at dette skal bli en utslippsfri cruisehavn med elektriske hurtigbåter inn til Bergen.

Naturvernforbundet er kritisk til all cruisetransport, men vi anerkjenner at Bergen kommune har lyttet til Naturvernforbundet og vedtatt en avgrensning av antall skip og gjester. Bergen havn er også en av Europas, sannsynligvis i verden, med best tilbud av elektrisk ladning til skip som legger til.

Norges mektigste organisasjon Equinor skiftet navn fra Statoil for å signalisere en overgang fra oljeselskap til energiselskap. Fem år etter navneskiftet lar skiftet vente på seg. I 2022 var 99,6 prosent av energien Equinor produserte fossil energi. Kun 0,4 prosent var fornybar.
I Naturvernforbundet skal vi heie på alle selskap, offentlige og frivillige organisasjoner som forsterker sin innsats for bærekraft og naturbevaring. Men vi skal også være naturens kritiske stemme mot alle som seiler under falskt flagg.