Tapsprosjektet Hordfast
En fersk rapport viser at samfunnsnytten av Hordfast forsvinner når man korrigerer for de mange, urealistiske forventningene.

Det rådyre prosjektet Hordfast falt ut av siste nasjonale transportplan, men det er langt fra glemt.
Hordfast-tilhengerne prøver fortsatt å fremstille Hordfast som et prosjekt med enorm samfunnsnytte. Det omtales som ‘livsnerven på Vestlandet’, og at det vil få store konsekvenser å ikke bygge Hordfast. Det påstås at å bygge Hordfast vil sikre arbeidsplasser og fremtidig verdiskaping, og at man får en stor-region med kortere reisetid.
Vi ville undersøke disse påstandene nærmere, og sammen med Miljøvernforbundet bestilte vi en rapport av Vista Analyse. Vi ønsket å få svar på to hovedspørsmål: 1) Vil et bompengebidrag på 15 milliarder gitt trafikkgrunnlaget i det hele tatt være mulig, og hvordan kan det innvirke på estimering av trafikantnytte og total nytte? og 2) Vil prosjektet gi de gevinstene lobbyen hevder?
Bompenger og urealistiske forventninger
Rapporten viser at nyttevirkningene er sterkt overvurdert. Prosjektet er avhengig av økt trafikk, som sannsynligvis ikke vil bli stor nok. Dette går på tvers av trenden for trafikkmengdene fra tungtrafikken, som har vokst mindre enn estimert hos Statens vegvesen.
Vista Analyse anslår at tålegrensen for bompengeinnkreving er på 230 kroner for lette kjøretøy, uten at den samfunnsøkonomiske lønnsomheten svekkes. Men det vil langt fra dekke de enorme utbyggingskostnadene.
Bildet slår sprekker
Det har i flere år blitt forsøkt å argumentere med nettoringvirkningsanalyser for å forsvare dyre samferdselsprosjekter. I 2020 tok denne denne epoken slutt, og ingen nye, seriøse rapporter vurderer prosjekter på denne måten lenger.
Fortellingen om Hordfast slår sprekker.
Det er tenkt at prosjektet skal knytte regionen sammen i et arbeids-og bomarked, men rapporten viser at det ikke er faglig grunnlag for å hevde dette. Det vil bli noen flere pendlere, men det begrenses av blant annet lange reisetider og økte bompenger.
Dersom man korrigerer for de urealistiske forventningene om trafikkgrunnlag og reisetidsbesparelser, blir Hordfast et tapsprosjekt.
Å gi slipp på drømmen om Hordfast, betyr ikke å gi opp Vestlandet. Tvert i mot satses det på mange prosjekter her i vest – uten å sløse bort verken samferdselskroner eller natur. La oss basere politikken på virkeligheten, ikke slik vi skulle ønske at den var.
-
Analysefirma spår kjempesmell: – Feil på feil om Hordfast BA, 26.08.2025
-
Ny rapport: – Eit bompengesjokk utan like Sunnhordland, 26.08.2025
Litt om naturinngrepene av Hordfast:





