Plastjakten har begynt!

1 øy. 2 dager. 30 frivillige. 700 kg plast.

Mona Maria Løberg

Ved første øyekast ser Lamøy ut som en ren og fin øy. Vi tar oss dit med båt og kommer nærmere og nærmere,  og hopper i land. Og der ser vi det: plasten. Godteripapir, plastposer, flasker, lightere, snusbokser og q-tips. Vi finner så mange q-tips at Ina og Amalia på slutten av helgen sirlig stiller de opp til et lite kunstverk. Tina samler q-tips, korker og lightere på… et fat av plast så klart. Dét fant hun også fant i fjæra.

Lamøy hører til Askøy kommune og ligger like ved Herdla, som er kjent for å være det rikeste fugleområdet i Hordaland da det er registrert over 200 fuglearter der. Herdla er dessverre plaget med plastforurensning og ryddes jevnlig. Men Lamøy blir ikke ryddet – før nå. Gjennom prosjektet Plastjakten Hordaland har Naturvernforbundet Hordaland fått jobbe med plastproblemet og første aksjon ble gjennomført i oktober av ansatte og 30 frivillige og ansatte. Til sammen ble over 700 kg plast fjernet.

Derfor er plast problematisk

• Mye av plasten både inneholder og tiltrekker seg miljøgifter.
  • Det kan ta flere hundre år før plast blir til mikroplast – og da kan det skade organismer som spiser det.
  • Plasten hoper seg opp i naturen og gjør stor skade. Fugler og fisk dør hvert år av plast.

Hvalen som ble en martyr

– Hvalen ble en vekker, forteller Synnøve Kvamme som koordinerer Plastjakten Hordaland.

– Alle har visst at forsøpling er et problem, men hvalen ble en slags martyr for saken. Den viste at nå er dette problemet så stort at plast er dødelig for mange dyr.

Det var stor interesse for å ta tak i plastforsøplingen og det ble sendt ut søknader. Takket være ekstra bevilgninger fra Miljødirektoratet i det reviderte statsbudsjettet ble det mulig å begynne arbeidet. Prosjektet fikk også støtte fra Bergen kommunes klima- og miljøfond og Plastreturs miljøprosjekt.

– Plast er ganske ukontroversielt fordi alle ser at det er et problem,  og derfor er det lett for myndighetene å gi støtte, sier Kvamme.

Plast under mosen

På Lamøy drar Hanne opp en plastpose fra bakken. Entusiastisk viser hun den fram – den har jo fortsatt spor etter røttene den har lagt inntil! Kurt tar frem et annet funn: en Zalo-flaske som er så gammel at den har logoen trykket inn som et relieff i plasten. Aliese finner en pakke Non Stop som har kostet 6 kr. En del av plasten er overraskende gammel. Hvor lenge hadde den lagt her hvis vi ikke hadde plukket den?

Etter å ha ryddet den første vika, begynner flere å ta seg over til andre deler av øya. Fra en liten høyde får vi bedre utsikt. Er det plastkanner vi skimter der borte? Vi tar oss ned til sjøen og begynner å rydde. Det er så mye. Har vi nok søppelsekker? Er vi nok folk? Vi finner stoldeler og rester av en båt, poser, godteripapir, snusesker og… du gjettet riktig: q-tips. Noen løfter på det som ser ut som en stein. Det var en blokk med isopor som naturen forvirret har klamret seg fast i. Under lag med jord og mose lå det plast. Et lite plastflak viser seg å være stort.

Mepex og praksisstudentene

Det var ikke bare opprydding som stod planen, men også undersøkelser og dokumentering. De to praksisstudentene Ina og Mari gjorde en slags arkeologisk undersøkelse for å se om de fant plast i jorden, og hvorvidt metoden var god for å undersøke plastforurensningen. Med spade, rive og sold undersøkte de jordlagene. På et område som så ut til å være fritt for plast fant de nedbrutte taustumper, isoporkuler, korker og… enda flere q-tips.

Etter plukking og graving og bæring ble plasten samlet på Herdla, og alle som ville fikk besøke museet og spise suppe. Analyseselskapet Mepex tok over roret og begynte å veie, registrere og analysere plasten.

Bildene fra turen ble samlet inn. Over 300 bilder av logoer fra plasten ga et tydelig inntrykk: det meste av plasten på Lamøy var på norsk.

Om prosjektet Plastjakten Hordaland

• Et prosjekt hvor vi rydder plast fra naturen, forebygger forsøpling og finner biologisk nedbrytbare materialer.
  • Første opprydningsaksjon er gjennomført på Lamøy i Askøy kommune.
  • Drives av Naturvernforbundet Hordaland, med støtte i 2017 fra Miljødirektoratet, Bergen kommunes klima- og miljøfond og Plastreturs miljøprosjekt.

Du kan også bidra ved å dokumentere plasten du finner i ditt nærområde. Last opp bildene på Facebookgruppen 2 minutters strandrydding Norge – Se hva jeg fant!

Foto: Mona Maria Løberg.  Bilder av logoer er tatt av frivillige.

Teksten er også publisert i medlemsmagasinet NaturVest #2 2017.