Bli med oss å støtte årets TV-aksjon

TV-aksjonen handler i år om tiltak mot plast i havet. Vi i lokallaget bruker anledningen til å få med flere til å delta praktisk i rydding i nærområdet samtidig som vi samler penger til WWFs innsats mot plastforsøpling i fjernere deler av verden. Vinn-vinn!

Naturvernforbundet i Groruddalen har opprettet en egen digital bøsse som kobler vår kampanje #snusogsneipfrittnabolag til TV-aksjonen. Vi håper alle våre medlemmer og samarbeidspartnere vil bidra økonomisk ved å gi til bøssa vår. Den er åpen fra 5. til 18. oktober og du kan gi et fritt valgt beløp. Vi vil ha stands flere steder i Groruddalen i denne perioden, der vi også har premier til de som støtter aksjonen, som lommeaskebegre, plakater, klistremerker og Lif Laga eplesaft med kampanjens etikett. Tid og sted for stands vil bli gjort kjent på facebooksiden vår.

Samtidig inviterer vi enkeltpersoner, grupper og foreninger til å delta i ryddeaksjoner i sine nærområder. Slik blir TV-aksjonen både et praktisk, sosialt og økonomisk tiltak. Mange har savnet at det sosiale elementet i TV-aksjonen forsvant med korona. Vi har sett at det går fint å gjennomføre lokale ryddeaksjoner med overholdelse av meter’n, hansker og god håndhygiene. Dette testet vi ut på Ellingsrud i samarbeid med Foreldreløftet og Social Fridays Activity 18. september:

Du kan lese mer om «Snus- og sneipfritt nabolag»-kampanjen her.

På stands vil vi også selge Lif Laga eplesaftflasker med kampanjens etikett til inntekt for TV-aksjonen.

Hva går pengene til i år?

Årets TV-aksjon skal bekjempe plast i havet gjennom å etablere og forbedre eksisterende avfallssystemer for mer enn 900 000 mennesker. TV-aksjonsmidlene øremerket tiltak i Indonesia, Vietnam, Filippinene og Thailand.

Pengene som blir samlet inn går uavkortet til TV-aksjonen og blir utbetalt direkte til TV-aksjonen sin konto. Se hva du kan bidra med til TV-aksjonen.